Luigi początkowo podejmował się najróżniejszych zajęć. Przez pierwsze 10 lat pobytu w tym mieście uczył się zasad handlu i praw wolnego rynku, pracując jednocześnie jako sprzedawca lub zwykły robotnik. Własną działalność gospodarczą założył w 1895 roku, firma wzięła nazwę od nazwiska założyciela – Lavazza.
Genialny pomysł Luigiego
Na początku młody Luigi posiadał tylko jeden sklep spożywczy, w którym dostępny był szeroki asortyment produktów takich jak przyprawy, alkohole, a nawet mydło. Wśród oferowanych towarów była też i kawa ziarnista różnych gatunków. Sklep "Lavazza" zajmował się nie tylko sprzedażą na miejscu, ale i dostarczał produkty do domu klientów. Firma zaopatrywała również okoliczne lokale gastronomiczne.
Momentem przełomowym w historii Luigiego i jego firmy było rozpoczęcie sprzedaży kawy, która stanowiła wypracowaną przez właściciela mieszankę różnych gatunków ziaren. Oryginalny i wielce innowacyjny, jak na owe czasy, pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Od tego czasu rozpoczął się gwałtowny rozwój przedsiębiorstwa "Lavazza", które od 1910 roku zajmowało się już wyłącznie handlem kawą własnej kompozycji.
Rozwój i kolejny milowy krok Lavazzy
Pięć lat później "Lavazza" zatrudniała już 40 pracowników. Ze względu na rosnące potrzeby przedsiębiorstwa, firma została przeniesiona do większego i bardziej prestiżowego obiektu na Via San Tomaso. Jednak mimo ogromnego sukcesu, Luigi Lavazza nie spoczął na laurach. Jego kolejnym pomysłem była sprzedaż kawy w pergaminowych opakowaniach. Ten prosty zabieg sprawił, że kawa Lavazza zasłynęła jako jedyna, która przez długi czas zachowuje swój smak i aromat. Zaowocowało to również rozszerzeniem rynku zbytu na cały kraj, a nawet poza jego granice.
Praca Luigiego Lavazzy we własnym przedsiębiorstwie dobiegła końca w 1936 roku, wraz z jego przejściem na emeryturę. Zarząd po ojcu przejęli dwaj synowie, Giuseppe i Pericel, a "Lavazza" stała się jedną z najznamienitszych firm rodzinnych, które zajmowały się tylko i wyłącznie handlem kawą.