Według ajurwedy sen – dzięki swym macierzyńskim cechom – nie tylko regeneruje organizm, ale też działa odżywczo i leczniczo. Esencją snu jest bezruch ciała oraz wyciszenie umysłu. Zdrowy i głęboki sen to energia na cały dzień.

Data dodania: 2015-03-16

Wyświetleń: 1988

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zdrowy sen – energia na cały dzień

Najkorzystniej dla każdego jest wcześnie kłaść się spać i wcześnie wstawać. Wieczór to pora kapha – czas, kiedy w naturalny sposób wyciszamy się i przygotowujemy do wypoczynku.

Dziesięciominutowe drzemki w ciągu dnia są zalecane dla osób typu wata. Jedynie dzieci, osoby w podeszłym wieku, skrajnie wyczerpane oraz zmęczone używkami, chorobami, podróżą, przepracowaniem lub innymi stresującymi czynnikami fizycznymi i emocjonalnymi mogą sobie pozwolić na popołudniową drzemkę. Pozwól sobie na dłuższą drzemkę wtedy, gdy nie spałeś w nocy.

Przesiadywanie do późna, po północy nasila zarówno pitta, jak i wata. Północ to pora wata, dlatego szczególnie osoby pitta powinny już wtedy spać, bo w przeciwnym razie poczują głód i pokusę, by coś zjeść. Nie należy spożywać dużego posiłku później niż dwie godziny przed snem. Na osoby typu wata często nasennie działa kubek ciepłego mleka z dodatkiem cynamonu.

Sen na prawym boku sprzyja relaksowi, a na lewym pobudza trawienie. Spanie na plecach zaburza wata, spanie na brzuchu natomiast zakłóca wszystkie dosze. Osoby, które pragną cieszyć się przyjemnościami tego świata, powinny sypiać na lewym boku, co pobudza funkcjonowanie prawego nozdrza. Prawe nozdrze rozgrzewa i ożywia ciało oraz wzmacnia apetyt na jedzenie, sen i seks. Dzięki temu łatwiej jest zintegrować swoją osobowość, tak by czerpała jeszcze większą radość ze swojej zmysłowości.

Sypianie na plecach sprawia, że oba nozdrza mogą funkcjonować wspólnie, co utrudnia integrację ciała, umysłu i ducha oraz może się pośrednio przyczynić do choroby, gdyż ułatwia odpływ energii z ciała. Spanie na brzuchu uniemożliwia głębokie, zdrowe oddychanie. Pozycja, w której czubek głowy skierowany jest na wschód, a stopy na zachód, sprawia, że  łatwiej jest zapaść w sen medytacyjny. Jeśli śpisz z głową skierowaną na południe, energia będzie napływać do twojego ciała, co wywrze korzystny wpływ na zdrowie. Sen z głową skierowaną na zachód rodzi niespokojne sny.

W łóżku nie powinno się czytać, pisać ani jeść. Nie kładź się do snu w kuchni ani w żadnym pomieszczeniu, w którym jest przygotowywana żywność, ponieważ zarówno miłe zapachy, jak i subtelne wibracje tego miejsca pobudzą twój układ trawienny i zaburzą sen.

Idealna forma snu nosi nazwę joga nidra, czyli stan całkowitego bezruchu fizycznego oraz świadomości umysłu. Im bardziej zbliżysz się do tego ideału, tym lepiej twój organizm będzie przygotowany o świcie na nowe przebudzenie, kiedy po raz kolejny rozpoczniesz codzienny rytm.

Opracowanie na podstawie:

Prakriti. Odkryj swoją pierwotną naturę. Robert E. Svoboda.

Licencja: Creative Commons