Nie potrafisz odmawiać, jasno wyrażać swego zdania i dlatego często robisz i mówisz coś na co nie masz ochoty i nie jest to zgodne z Tobą? Dajesz się zmanipulować innym, nie potrafisz się postawić i obronić swego zdania? Jeśli tak to jest to artykuł dla Ciebie.

Data dodania: 2014-05-23

Wyświetleń: 1184

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dobrze, jeśli chcemy i potrafimy otwarcie rozmawiać o tym, co dzieje się w nas i miedzy nami. Wykorzystujemy wtedy relacje międzyludzkie i proces grupowy, jako narzędzia uczenia się, jako pomoc we wzrastaniu. Kryzys w komunikacji z grupą (szkoła, warsztaty, środowisko zawodowe, zebranie, narada, debata; relacje partnerskie) jest momentem przemiany i jako taki jest czasem niezbędny. Warto go wtedy potraktować poważnie, z szacunkiem, ale jednak nie należy się go bać.

Najlepsza strategią radzenia sobie z kryzysem w grupie jest przyjęcie asertywnej postawy.

Wszyscy jesteśmy uczestnikami procesu, gdyż bierzemy w nim udział – jako ludzie i jako zawodowcy.

Zachowując się asertywnie zachęcamy do tego innych. Konstruktywne poradzenie sobie z kryzysem w komunikacji nie tylko pozwala pójść dalej, ale przede wszystkim rozwija, integruje, wzmacnia.

Asertywnie to nie znaczy „na zimno”. W sytuacjach konfliktowych umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć kompromis bez poświęcania własnej godności i rezygnacji z uznawanych wartości.

Człowiek asertywny potrafi też powiedzieć „Nie” bez wyrzutów sumienia, złości i lęku.

Zachowanie asertywne może obejmować ekspresję takich uczuć jak:

gniew, strach, zaangażowanie, nadzieja, radość, rozpacz, oburzenie, zakłopotanie etc., ale w każdym z tych przypadków uczucia te są wyrażane w sposób, który nie narusza praw innych ludzi.

Asertywność jest umiejętnością a nie etykietką, która można komuś przykleić.

To nie ludzi a ich zachowanie możemy określić jako: „agresywne”, ,,uległe”, ,,manipulacyjne” lub właśnie „asertywne”.

Chcę Cię przekonać, że asertywności każdy może się nauczyć. Asertywność jest mylona czasem z agresja. W przypadku zachowań agresywnych sytuacje takie postrzegane są w kategoriach „Ja wygrywam, Ty przegrywasz”.

Wówczas zmienia się cała komunikacja werbalna i niewerbalna. Ton głosu w zachowaniu agresywnym różni się od tego w asertywnym; często bywa hałaśliwy lub pełen groźby i sarkazmu.

Towarzyszy mu również odpowiednie zachowanie niewerbalne:

- mierzenie rozmówcy wrogim spojrzeniem

- grożenie palcem

- naruszanie granicy przestrzeni prywatnej.

Równie często myli się również pojęcie  złości i agresji.

Złość jest uczuciem a agresja sposobem wyrażania złości.

Złość może występować zarówno w zachowaniach uległych jak i asertywnych.

W zachowaniach uległych kumuluje się i może potem wybuchnąć w postaci agresji.

W zachowaniach asertywnych wyrażana jest jako otwarty komunikat np. „Jestem na Ciebie zła” i dzięki temu uświadamia to coś rozmówcy.

Nie musimy w każdym przypadku sprzeczności  interesów stosować asertywności. Asertywność nie stanowi gwarancji sukcesu, ale daje ona satysfakcję z tego, iż wyrażamy własne uczucia, po to by konflikt można było rozstrzygnąć bez poczucia winy oraz nieszczerości.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena