Praca w administracji publicznej wydaje sie ciekawą opcją przyszłej kariery. Zatrudnienie w tym dziale wymaga jednak odpowiednich umiejętności i kwalifikacji. Na co w szczególnosci powinniśmy zwrócić uwagę?

Data dodania: 2013-11-04

Wyświetleń: 1593

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Od dłuższego czasu ciągle słyszymy, że  nie ma pracy. Jednocześnie rozrastająca się kadra państwowa powoduje powstanie nowych miejsc pracy w administracji publicznej. Kto z nas nie chciałby zajmować ciepłego stanowiska w urzędzie? Zapewne wiele osób rozważało taką drogę kariery. Jednakże odstąpili oni od tego pomysłu, powtarzając sobie, że do urzędu można dostać się tylko „po znajomości”. Z rozwojem demokracji i dojrzewaniem naszego państwa do tego ustroju, takie praktyki są coraz rzadziej stosowane, jest to raczej pozostałość po poprzednim systemie.

Teraz znacznie łatwiej jest dostać pracę w urzędzie, pod warunkiem, że posiadamy odpowiednie kwalifikacje i umiejętności.

Jeżeli chcemy podjąć pracę w służbie cywilnej warto zastanowić się nad kilkoma aspektami.

Po pierwsze, czy mamy odpowiednią wiedzę poszukiwaną na danym stanowisku. W większości przypadków powinniśmy znać Kodeks Postępowania Administracyjnego, który powinien być Biblią każdego urzędnika. Bowiem opisuje on proces wydawania decyzji i inne aspekty związane z administrowaniem – pisma urzędowe, decyzje są wydawane w zgodzie z tym dokumentem. Powinniśmy z łatwością poruszać się po ustawach, rozporządzeniach czy wewnętrznych wytycznych, które obecnie wydawane są w drodze elektronicznej.

Tutaj przechodzimy do kolejnej niezbędnej umiejętności. Mianowicie, nie możemy mieć problemów z obsługą komputera. Wszelkie działania wykonywane są w programach komputerowych, niekiedy wystarczy tylko podstawowa znajomość pakietu Office, jednak niektóre stanowiska wiążą się z obsługą specjalistycznych programów, które dla niektórych mogą okazać się dość skomplikowane. Dlatego jeżeli nie czujemy się pewnie w obsłudze komputera, warto wybrać się na kurs Excel, lub zwrócić się do kogoś biegłego w obsłudze programu Word, która pokaże nam opcje tego programu, które mogą nam się przydać na tym stanowisku. Są to programy, które prędzej czy później będziemy musieli znać, a ich znajomość pomoże w dostosowaniu się do ewentualnej obsługi specjalistycznego programu np. do ewidencji ludności.

Elementem, który najczęściej jest brany pod uwagę w procesie rekrutacji, jest nasze doświadczenie. Jeżeli mamy taką możliwość powinniśmy się starać o staże lub praktyki (które zwykle są bezpłatne) w administracji publicznej. Warto też wspomnieć, że prędzej na stanowisko w urzędzie dostanie się osoba, która odbyła tam staż, niż ktoś całkowicie z zewnątrz. Podobnie jest w przypadku awansów, jeżeli do obsadzenia jest stanowisko kierownicze w danym referacie, to zatrudniana jest osoba z niższego stanowiska, która już ma pewne doświadczenie w tym dziale. Na to niższe stanowisko, które zostaje puste, jest powoływana nowa osoba. Obsadzanie stanowisk odbywa się w drodze konkursu, czyli wybrana zostaje osoba, która w największym stopniu spełnia wymagania obowiązujące na danym stanowisku.

Jeżeli zostaniemy wybrani na dane stanowisko, stajemy się członkami służby cywilnej, co oznacza, że nie możemy podejmować żadnej dodatkowej pracy, jesteśmy reprezentantami państwa.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena