Objętość
Pracodawców irytują zbyt długie „historie życia” – CV to nie opowieść, a zebranie najważniejszych informacji o naszym doświadczeniu zawodowym. Przy bogatym doświadczeniu mogą to być dwie strony formatu A4, przy mniejszym dorobku – jedna.
Forma
CV powinno mieć uporządkowaną, przejrzystą formę, dlatego należy je odpowiednio sformatować. Sposób zapisu powinien być jednolity. Nie przesadzajmy zatem z ilością rodzajów czcionek czy kolorami. CV powinno być stonowane i wyważone. Wyjątkami od tej reguły są dokumenty kierowane na stanowiska wymagające kreatywności i fantazji, np. w reklamie. Tutaj możemy wykazać się wyobraźnią, aby zaskoczyć pracodawcę.
Odwrócona chronologia
Powszechnym standardem jest kolejność achronologiczna: rozpoczynamy od najbardziej aktualnych informacji, na końcu umieszczając te najstarsze. Warto podawać nie tylko lata pracy na określonym stanowisku, ale również miesiąc rozpoczęcia i zakończenia.
Zdjęcie
Wciąż trafiają się kandydaci, którzy w CV zamieszczają zdjęcia z imprezy, wakacji czy rodzinnej wigilii. Trzeba pamiętać, że wydekoltowana sukienka wywrze raczej niekorzystne wrażenie na rekruterze. Zdjęcie nie jest niezbędnym elementem CV. Warto je dodać, jeśli podkreśla nasz profesjonalizm. Oczywiście, musi to być zdjęcie legitymacyjne.
Błędy
Niestety, zaskakująco często kandydaci nie potrafią ustrzec się błędów: interpunkcyjnych, literówek, a nawet ortograficznych. Efektem tego jest wrażenie, że kandydat nie potrafi posługiwać się ojczystym językiem i jest niedbały. Błędy z pewnością podważają nasz obraz jako profesjonalisty. Dlatego przy pisaniu warto włączyć w edytorze funkcję sprawdzania pisowni. Przed wysłaniem dokumentów można poprosić kilku znajomych o przeczytanie i wychwycenie błędów. Można także zlecić napisanie CV firmie, która się tym zajmuje.
Chaos
Poprawne CV powinno być konkretne i zwięzłe. Podajemy w nim krótkie, uporządkowane informacje. Ważne, aby zakres obowiązków był sformułowany precyzyjnie i przejrzyście. Podajemy tylko istotne fakty, które interesują potencjalnego pracodawcę. Dlatego np. nie piszmy o szkole podstawowej, której ukończenie jest przecież obowiązkowe. Unikamy tu informacji zbyt ogólnych czy niejasnych. To bardzo ważny punkt CV, dlatego warto się nad nim szczególnie skupić.
Koloryzowanie
Jak mówi stare przysłowie „Kłamstwo ma krótkie nogi”; dlatego nie warto w CV podawać nieprawdziwych danych. Weryfikacji faktów służy rozmowa kwalifikacyjna, podczas której na pewno wyjdzie na jaw, że nasza znajomość języka angielskiego jest daleka od deklarowanej w CV biegłości.
Brak klauzuli
Klauzula „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.)” to niezbędny element CV. Bez niej rekruter nie może skontaktować się z kandydatem.
Dane kontaktowe
Zdarza się, że kandydaci zapominają o numerze telefonu czy adresie e-mail. Brak danych kontaktowych przekreśla nasze szanse na wymarzoną pracę. Negatywne wrażenie wywiera też nieodpowiedni adres e-mail np. sł[email protected] – powinien on składać się z imienia i nazwiska. Pseudonimy czy zdrobnienia nie zostaną potraktowane poważnie.
Strona techniczna
Nie wysyłajmy dokumentów innych niż te, o które prosi pracodawca. CV zapisujemy w formacie Word lub PDF, aby nie było kłopotów z otwarciem pliku. Nie wysyłajmy też plików o dużej objętości, które niepotrzebnie blokują skrzynkę. Pamiętajmy, że dokumenty aplikacyjne to załącznik do maila, który nie powinien być pusty. Musi się w nim znaleźć grzecznościowa formuła np. Dzień dobry. W odpowiedzi na Państwa ogłoszenie przesyłam swoją aplikację na stanowisko…. Chętnie zaprezentuję swoją kandydaturę podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Z poważaniem. Anna Kowalska. Pamiętajmy też o tytule – podajemy w nim stanowisko lub numer referencyjny.
Statystycznie na przejrzenie CV rekruterzy poświęcają średnio ok. 10 – 15 sekund. Warto zatem postarać się, aby przygotować jak najbardziej staranne dokumenty. Z pewnością zwiększy ono nasze szanse na rynku pracy.