Zamysł jest prosty. Wsadzić do kontenera nadajnik GPS i zobaczyć, którędy będzie się przemieszczał. Od takich prostych pomysłów zaczynają się zwykle najciekawsze programy. A te najczęściej przygotowuje brytyjska BBC. The Box pokazuje, jak kontenery przemieszczają się po świecie. Na przykładzie jednego z nich.
Założenia: śledzić kontener
Cel był jasny: zaprezentować w jasny i przystępny sposób zasięg globalizacji. W jaki sposób? Śledząc trasę, którą pokonuje kontener. Przez cały rok. Dziennikarze BBC wybrali więc standardowy kontener intermodalny i wyposażyli go w odpowiedni nadajnik.
Kontener pomalowany został na czerwono, tak żeby można było go rozpoznać także wizualnie. Na burtach znalazło się wielkie logo BBC News. Realizacja programu rozpoczęła się 8 września 2008 roku.
Pierwsza trasa: Glasgow – Szanghaj
Jak przystało na Brytyjczyków, pierwszym ładunkiem przewożonym kontenerem BBC było whisky. Załadunek miał miejsce w fabryce whisky Chivas Regal. Następnie kontener został przewieziony samochodem do portu. Tam załadowano go na statek.
Pierwszym przystankiem był port w Belfaście, kolejnym – w Southampton. Statek, który wiózł ten i inne kontenery to Vega Stockholm pod banderą liberyjską. Po wypłynięciu z Southampton Vega Stockholm udała się przez kanał Sueski i Zatokę Adeńską na wschód – do Singapuru. Tam nastąpił przeładunek: kontener z whisky został przeniesiony na pokład Copenhagen Express (pod banderą Bermudów). W końcu dotarł do Szanghaju.
Druga trasa: Szanghaj – Pensylwania
W Chinach wyładowano whisky i zastąpiono ją różnymi produktami gospodarstwa domowego (od kosmetyków po akcesoria ogrodnicze). Kontener został załadowany na statek NYK Starlight (Panama) i ruszył dalej na wschód.
Krótki przystanek nastąpił w Japonii, po czym statek popłynął przez Ocean Spokojny prosto do Los Angeles. Tam kontenery zostały wyładowane. Koleją pojechały dalej na wschód, do New Jersey. Tam ponownie zmieniono ich środek transportu: na ciężarówkę. Drogą dotarły do miejsca przeznaczenia: sklepu z produktami gospodarstwa domowego w Pensylwanii.
Trzecia trasa: Nowy Jork – Santos, Brazylia
Z Pensylwanii kontener zabrała ciężarówka i zawiozła do Nowego Jorku. Tam wypełniono go różnymi produktami wykorzystywanymi w biurze: od atramentu po włókna poliestrowe. Razem z innymi kontenerami, także ten śledzony przez BBC trafił na pokład statku Iwato (flaga Singapuru).
Tym razem trasa była prosta: na południe, do portu Santos w Brazylii. Żadnego wożenia koleją czy ciężarówką.
Trasa czwarta: Santos – Jokohama
To długa trasa. Tym razem w kontenerze znajdują się części samochodowe. Z brazylijskiego Santos statek Aquitania zabiera śledzony kontener przez Przylądek Dobrej Nadziei do Singapuru. Tam następuje zmiana. Na pokładzie statku Clara załadunek dociera do japońskiej Jokohamy. Później kontener krąży jeszcze po Azji, 25 września 2009 roku dociera do Bangkoku, a 21 października wraca do Southampton.
Przewożenie ładunków wymaga nie tylko odpowiedniego zabezpieczenia, ale także pewności, że ładunek pozostanie stabilny przez całą drogę. W tym celu, pasy transportowe z napinaczem stają się kluczowym elementem w branży logistycznej i przemysłowej. Przygotowaliśmy artykuł blogowy o pasach z napinaczami, które stanowią niezbędny element w bezpiecznym przewozie ładunków transportowych. Zapraszamy do lektury!