Rynek magazynowy w naszym kraju jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie. Wygrywamy przede wszystkim rywalizacją w kategorii cena najmu powierzchni magazynowej jak i cena gruntu pod inwestycję. Konkurencyjność rynku w ujęciu krajowym podnoszą także inwestycje w infrastrukturę – drogi ekspresowe jak i transport lotniczy.

Data dodania: 2021-02-19

Wyświetleń: 869

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Logistyka zawód przyszłości

Wraz z rozwijającą się branżą rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Czy logistyka to zawód przyszłości? Przyjrzyjmy się danym.

Polski rynek magazynów kontra Europa

Jak już wspomnieliśmy, atrakcyjność lokowania inwestycji w naszym kraju buduje przede wszystkim cena. Według danych pochodzących z raportów Gerald Eve to właśnie w Polsce znajdują się europejskie rynki lokalne z najniższą średnią ceną czynszu w obiektach magazynowych typu big box. Do tego cztery na dziesięć lokalizacji z najniższą ceną gruntu pod inwestycje magazynowe znajduje się właśnie w naszym kraju.

Jak duże są to różnice. Przyjrzyjmy się choćby cenom wynajmu metra kwadratowego nowoczesnej powierzchni magazynowej. Średnia stawka najmu metra kwadratowego w Polsce, dla obiektów typu big box, plasuje się na poziomie 3 do 3,6 Euro za metr kwadratowy. Porównajmy te stawki do stawek jakie uzyskać możemy u naszych zachodnich sąsiadów, w Niemczech. Średnie stawki najmu obiektów typu big box, w jednym z najtańszych niemieckich rynków – w okolicach Kolonii i Dusseldorfu – wahają się od 5,7 do 6,2 Euro za metr kwadratowy. Różnica jest więc bardzo duża. Cena z całą pewnością jest jednym z kluczowych determinantem decyzji o lokalizacji inwestycji w naszym kraju.

Zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową

Nie zdziwi chyba nikogo fakt, że najmocniej w branży rozwijają się regiony przy zachodniej granicy naszego kraju. Determinuje to bliskość niemieckiego rynku, charakteryzującego się dużym popytem, jak i dobrze rozwiniętą infrastrukturą drogową, do której niejako „podpiąć” mogą się przedsiębiorstwa działające w branży transportu, logistyki i spedycji. Uwagę zwrócić można choćby na Szczecin, w którym prognozuje się dynamiczny wzrost powierzchni magazynowej, nawet o 38% do końca 2022 roku. To między innymi w Szczecinie ulokowali swoje magazyny giganci tacy jak na przykład Amazon czy Zalando. Według prognoz firmy Colliers rynek ten ma osiągnąć do końca 2022 roku stan 1 090 000 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej. Liczba ta jest znacząca, zwłaszcza w obliczu faktu, że do końca 2020 roku zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce wyniosły 20,4 mln mkw.

Zapotrzebowanie na sprzęt

Rosnąca powierzchnia magazynowa przekłada się na zapotrzebowanie na specjalistów od logistyki i spedycji, a także coraz to nowe rozwiązania technologiczne. Dziś logistyka staje bowiem w obliczu wielu wyzwań. By utrzymywać konkurencyjność rywalizować trzeba będzie nie tylko ceną, ale i jakość oferowanych usług. Poza efektywnym oprogramowaniem obsługującym realizację zamówień i systemem transportowym, który zazwyczaj sprowadza się z setek metrów rolek i platform tworzonych przez kule transportowe, w grę wchodzi zarządzanie każdym elementem zamówienia, w tym np. opakowaniem.

 To właśnie zarządzanie obiegiem opakować wskazuje się bowiem jako jedno z kluczowych wyzwań branży logistycznej w najbliższym czasie. Pełna kontrola nad losem opakowań, na każdym etapie zatowarowania jak i realizacji zamówień, to nie tylko krok w stronę społecznej odpowiedzialności branży, ale także oszczędność kosztów.

Zapotrzebowanie na pracowników

Ostatnie lata pokazały jak bardzo potrzebny jest na rynku logistycznym wykwalifikowany pracownik, a także pracownik realizujący zamówienia. Jak wynika z raportu firmy Colliers dotyczącego rynku magazynowego w Polsce w roku 2020, 28% badanych przedsiębiorstw borykało się z problemem braków kadrowych. Za część tego zjawiska odpowiada pandemia koronawirusa, która nierzadko dezorganizuje pracę centrów logistycznych.

Konieczność reorganizacji łańcucha dostaw prognozuje aż 60% badanych przedsiębiorców. W tym przypadku pomóc może właśnie doświadczony i wykwalifikowany pracownik, który potrafi realizować nie tylko efektywną gospodarkę stanem magazynowym, ale także przewidywać zagrożenia i zabezpieczać się na wypadek ich wystąpienia.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena