Specjalizacja w obszarze działania
Przesyłki kurierskie zagraniczne są sporym wyzwaniem, nawet jeśli chodzi o obrót wewnątrzwspólnotowy. Paczki do Czech czy paczki na Węgry z oczywistych przyczyn często wymagają więcej czasu i są droższe. Wybór odpowiedniej firmy logistycznej może tu zaważyć na opłacalności biznesu, ale też na tym, jakie marże konkretnie będzie można zastosować, a w dalszej perspektywie też na opiniach klientów.
Dlatego tak ważne jest, żeby obsługę paczkową realizowała firma logistyczna doskonale odnajdująca się w danym obszarze działania: geograficznym, prawnym i jeśli chodzi o wolumen transportowy. Dopasowanie tych elementów do specyfiki sklepu jest absolutnie kluczowe, bo pozwala zarządzać kosztami.
Dynamika internetowej sprzedaży
Problem z przesyłkami polega na tym, że paczki dla ecommerce, choćby te realizowane przez najlepszych logistyków, i tak idą do odbiorcy dłużej niż e-mail, a w dobie handlu internetowego odbiorcy naprawdę nie chcą czekać na przesyłkę. Są więc pewne ograniczenia, których w rzeczywistym świecie przeskoczyć się zwyczajnie nie da, ale są i takie, które znikają dzięki sprawnej pracy logistyków cross-border i transportowców.
Kurier ecommerce musi działać na tyle dynamicznie, żeby nadążyć za sklepem internetowym. To znaczy, że nie ma mowy o wypełnianiu dokumentów przewozowych ręcznie – bez sprawnego API i dobrych aplikacji oraz integracji z bazami sklepu taki handel po prostu nie będzie działał. To ważne, bo choć firm dostarczających międzynarodowe przesyłki kurierskie, jest sporo, to takich, z którymi warto się związać na dłużej, wcale nie ma wiele.
Kłopotliwe zwroty
Jednym z wyzwań nowoczesnego sklepu – tym większym, im większa jest skala działalności – jest obsługa zwrotów. Z jednej strony, klientom w krajach UE trzeba zagwarantować możliwość dokonania zwrotu, ale z drugiej, konieczność odesłania towaru do kraju pochodzenia i związane z tym koszty wielu klientów zniechęcą w ogóle do robienia zakupów, nawet jeśli dostępne w sklepie produkty są wysokiej jakości. Firma logistyczna powinna obsługiwać cross-border łącznie ze zwrotami w takiej formie, żeby były one akceptowalne dla klienta końcowego.
Zwykle takie zwroty są obsługiwane przez magazyn w kraju klienta, skąd następnie paczki są zawracane do głównego magazynu sklepu. Owszem, nadal wpływa to na koszty prowadzenia działalności, ale pozwala skutecznie i w prosty sposób obsługiwać klientów zagranicznych. U dobrych spedytorów dodatkowo administratorzy sklepu mogą zarządzać zwrotami – na przykład przez jakiś czas pozostawić je w magazynach krajowych, a zlecić odbiór dopiero przy większym transporcie.
Sklep szyty na miarę, to i transport indywidualny
Wiele sklepów internetowych wyróżnia się nie tylko samym towarem, ale też modelem biznesowym jako takim. I oczywiście, że firma spedycyjna, która daje dostęp do wygodnego systemu z opcją wyboru przewoźnika, ma własne magazyny zwrotów czy obsługuje zagraniczne centra wsparcia klientów to coś, co pomoże zdecydowanej większości sklepów, ale pozostanie jeszcze pewna ilość takich, które nie będą mogły działać bez indywidualnie skrojonej oferty.
Czy chodzi o wysyłkę produktów należących do specyficznych kategorii, czy paczek w niestandardowych opakowaniach, czy o nieregularne wysyłki w przypadku produktów wysyłanych tylko seriami – taki sklep musi mieć zapewnioną obsługę logistyczną ecommerce na innych warunkach. Najlepsze firmy logistyczne są otwarte na negocjacje i indywidualnie przygotowane warunki współpracy – to otwiera możliwość działania na wielu rynkach.
Logistyk ma zdjąć ciężar z barków
Im więcej uda się załatwić dzięki firmie logistycznej, tym lepiej. Od organizacji transportu, przez tłumaczenia dokumentów przewozowych, aż po obsługę zwrotów i kontakt z klientami: dziś żaden z tych punktów nie musi być wąskim gardłem w biznesie. Jedyny warunek to znaleźć firmę logistyczną, która stanie na wysokości zadania.