Rok 2020 jest wyjątkowy głównie ze względu na to, że nigdy wcześniej w historii żadne wydarzenie nie przyspieszyło tak bardzo cyfryzacji firm jak pandemia koronawirusa. Podczas lockdownu takie elementy jak strona internetowa czy platforma e-commerce stały się koniecznością, aby prowadzić firmę.

Data dodania: 2020-08-12

Wyświetleń: 1198

Przedrukowań: 2

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

30 praktycznych wskazówek jak uczyć się marketingu internetowego?

Zanim zaczniemy rozmawiać o konkretnych strategiach nauki, porozmawiajmy chwilę kanałach oraz strategiach marketingu internetowego.

W marketingu internetowym wyróżniamy kanały marketingowe m.in takie jak:

  • SEO (ang. search engine optimization) – „optymalizacja stron internetowych w wyszukiwarkach”, potocznie mówiąc – pozycjonowanie
  • PPC (ang. pay per click) – reklama rozliczana w modelu za kliknięcie. Np. reklama w wyszukiwarkach (Google Ads) lub reklama w sieciach społecznościowych (Facebook Ads)
  • Social media marketing – marketing w sieciach społecznościowych np. prowadzenie konta na Instagramie, Facebook czy YouTube.
  • E-mail marketing – działania marketingowe skupiające się wokół e-mail (np. newsletter)
    i wiele wiele innych!
    W dzisiejszym artykule skupię się na 4 kanałach online marketingu, które wymieniłem wyżej.

5 wskazówek jak uczyć się pozycjonowania / SEO?

  1. Zapoznaj się w narzędziami do researchu słów kluczowych, które opisałem w poprzednim artykule. Słowa kluczowe to podstawa!
  2. Naucz się pisać dobre treści, takie, które pokochają zarówno ludzie jak i roboty Google. Więcej przeczytasz w jednym z moich ostatnich artykułów.
  3. Zrozum jak działa wyszukiwarka Google oglądając np. to wideo (klik)
  4. Dowiedz się co charakteryzuje dobry audyt SEO i zrób go na np. swoim blogu (lub moim!:) )
  5. Śledź blogi branżowe, które piszą o SEO. Dzięki nim dowiesz się co aktualnie działa w świecie pozycjonowania.

5 wskazówek jak uczyć się reklamy PPC (Google Ads / Facebook Ads)?

  1. Najlepsza nauka to nauka na własnych błędach. Czytanie teorii nic Ci nie da – proponuję Ci skok na głęboką wodę do basenu! A więc:
    Załóż konto w Google Ads lub Facebook Ads. Nie musisz puszczać żadnych reklam, wystarczy, że oswoisz się z interfejsem tych narzędzi.
  2. Określ na jakie frazy chcesz się reklamować oraz do jakiej grupy docelowej chcesz kierować swoje reklamy.
  3. Wybierz stronę którą chcesz reklamować i określ cel Twojej reklamy. Po czym poznasz, że reklama działa? Odwiedzony na stronie? Sprzedane produkty? Zapis do newslettera?
  4. Uruchom kampanię na minimalnym budżecie. Spróbuj „wyklikać” reklamę na tyle ile potrafisz. Wydaj 10-20zł. Zatrzymaj reklamę.Zadaj sobie pytanie co zrobiłeś dobrze? Co poszło nie tak? Co można poprawić?
  5. Analizuj wyniki posiłkując się najlepszymi praktykami śledząc blogi i optymalizuj!

5 wskazówek jak uczyć się marketingu w social media?

  1. Załóż własny fanpage lub konto na Instagramie/YouTube. Ustaw awatar. Uzupełnij opisy. Ustaw zdjęcie w tle.
  2. Regularnie publikuj treść. Nie przejmuj się tym, że na początku Twoje posty będą wyglądać niezbyt profesjonalnie. Twórz treść!
  3. Obserwuj trendy / konkurencję. Social media to ludzie. Ludzie ulegają trendom. Jeśli uda Ci się „wbić” w jakiś trend, Twoja marka na tym skorzysta.
  4. Dołącz do grupy eksperckiej w tematyce social media na Facebooku. Pytaj, komentuj, udzielaj się!

5 wskazówek jak uczyć się e-mail marketingu?

  1. Pomyśl czego mógłbyś innych nauczyć i spisz te pomysły na kartce. Wybierz jeden z nich.
  2. Załóż swój newsletter i promuj go. Np. w kanałach social media, na grupach na Facebooku. Wykorzystaj darmowe narzędzie np. Mailchimp.
  3. Pisz regularnie treść do newslettera i wysyłaj ją swoim subskrybentom.
  4. Rób A/B testy. Baw się! Jaka treść działa lepiej? Krótka, długa? Jaki tytuł działa lepiej? Suchy czy naszpikowany emocjami?
  5. Zapisz się do newsletterów konkurencji i zastanów się co oni robią lepiej. Czego może nauczyć Cię konkurencja?

10 praktycznych pomysłów jak uczyć się marketingu internetowego – najważniejsze wskazówki

  1. Załóż swojego bloga
    Posiadanie własnej strony internetowej lub bloga, pozwoli Ci przetestować wszystkie pomysły lub strategie, które przyjdą Tobie do głowy. Najlepsza nauka to nauka na błędach, więc nie zwlekaj tylko załóż swojego własnego bloga na jednej z darmowych platform do blogowania np. https://wordpress.com
  2. Załóż swój newsletter lub konto w social media
    Jeśli nie czujesz się na siłach, aby zakładać własnego bloga, zacznij od prowadzenia strony na Facebooku/Instagramie/Pinterest lub stwórz własny newsletter. Dzięki temu nauczysz się tworzyć ciekawą treść, która przyciągnie odbiorców. Prowadzenie newslettera nauczy Cię jak pisać angażujące teksty.
  3. Zapisz się do grupy o tematyce marketingu internetowego na Facebooku
    Najlepiej uczyć się od ekspertów, dlaczego gorąco zachęcam, aby dołączyć do aktywnych grup na Facebooku, które piszą o marketingu internetowym. Nie bój się zadawać pytań, tworzyć swoich własnych wątków czy aktywnie przeszukiwać archiwalne posty. Jest duża szansa, że w przeszłości ktoś miał podobny problem do Twojego i go rozwiązał.
  4. Bierz udział w wydarzeniach / webinarach o marketingu
    Pandemia koronawirusa sprawiła, że darmowe spotkania online są dostępne jak nigdy dotąd. Nie musisz już nawet wychodzić z domu by się uczyć! Mnóstwo ekspertów, agencji czy firm tworzy takie webinary, aby dzielić się wiedzą z innymi. Weź w nich udział! Wydarzenia takie znajdziesz na Facebooku lub https://www.meetup.com/
  5. Obserwuj kilka blogów, które piszą o marketingu internetowym
    W świecie marketingu nowe narzędzia i strategie pojawiają się bardzo dynamicznie. To co jeszcze rok temu wydawało się być powszechną praktyką rynkową, dziś może być stare, nieaktualne i nieskuteczne. W marketingu efekt świeżości jest bardzo pożądany, dlatego też warto śledzić blogi, które piszą o aktualnych trendach, nowościach w narzędziach itp.
  6. Poznaj ważne zagadnienia w marketingu tradycyjnym
    Pomimo tego, że poruszamy kwestie związane z marketingiem online, rzeczy, które działają w internecie mają swoje korzenie w marketingu tradycyjnym. Aby robić skuteczny marketing zachęcam do zapoznania się z podstawowymi zagadnieniami takimi jak 4P, AIDA, segmentacja rynku itp. Dobrym startem będzie Wikipedia i jej wyjaśnienie anglojęzyczne czym jest marketing: https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing
  7. Znajdź osobę bardziej kompetentną od siebie i nie bój się pytać
    Jeśli pracujesz na etacie i w Twojej firmie jest ktoś, kto jest bardziej kompetentny w tematach związanych z marketingiem online to powinieneś się cieszyć! Dużo osób będzie postrzegać taką sytuację jak zagrożenie, ale to błędne podejście. Powinieneś wykorzystać tą okazję do zadawania pytań oraz do tego, aby ta osoba z większym zasobem wiedzy wskazała Ci np. z jakich źródeł ona się uczyła.
  8. Idź na staż
    Jeżeli jesteś osobą młodą, której CV jest czystą kartką, bardzo dobrym pomysłem będzie pójście na staż do dobrej firmy, która wprowadzi Cię w świat marketingu online. Dzięki temu w 6-12 miesięcy zrozumiesz jak wygląda marketing w prawdziwej firmie, jak wyglądają procesy i jak tworzy się kampanie marketingowe od A do Z.
  9. Załóż swój dziennik rozwoju
    Gorąco polecam każdemu pisanie dziennika rozwoju, gdzie każdego dnia pojawi się krótkie podsumowanie co udało się danego dnia osiągnąć lub nauczyć oraz jest to miejsce na krótkie przemyślenia. Ciężko zauważyć postęp w skali jednego dnia, ale kiedy przejrzysz swój dziennik po np. 6 miesiącach zobaczysz jak wiele udało Ci się osiągnąć! Zapisuj wszystko co przyjdzie Ci do głowy, nawet jeśli wydaje się głupie.
  10. Testuj i popełniaj błędy!
    Najlepsza nauka to nauka na błędach. Nawet jeśli będziesz mistrzem teorii i będziesz znał każdą możliwą akademicką definicję, nie gwarantuje Ci to, że będziesz w stanie robić skuteczny i efektywny marketing. W marketingu nie ma dogmatów. To, że coś dziś działa wcale nie musi oznaczać, że za rok nie będzie działało coś zupełnie przeciwnego, dlatego ważne jest, aby nie bać się popełniać błędów i na nich się uczyć!
Licencja: Creative Commons
0 Ocena