Rower przeżywa swój renesans - jest przede wszystkim ekologicznym pojazdem i w wielu przypadkach po odpowiednim przystosowaniu mogą korzystać zeń osoby niepełnosprawne. Jednakże jak powstał rower i jakie miał od początku swojego istnienia zastosowanie? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie cofnijmy się w czasie do 1813 roku, kiedy to Karl Friedrich Drais von Sauerbronn zbudował welocyped, który nie był napędzany ręczną dźwignią czy też napędem korbowym - jak dzisiejszy rower dla niepełnosprawnych. Jego pojazd poruszał się dzięki bezpośredniemu odbijaniu od ziemi nogami.
Wprawdzie w 1817 Drais przeprowadził pierwsze eksperymenty z zastosowaniem mechanicznego napędu, lecz modele te były zbyt skomplikowane, by można było je praktycznie wykorzystać. W 1821 roku Anglik Louis Gompertz zastosował w rowerze ręczną dźwignię z przekładnią zębatą, która napędzała koła przednie. Kierownica zamocowana była na dwóch długich dźwigniach obracających się w łożyskach widełek koła. Można je było poruszać do przodu i ponownie cofać. Jeden z dwóch drążków poruszał segment koła zębatego, a przy wstecznym ruchu przegub połączony z osią przednią. Przy ponownym naciśnięciu następowało przeniesienie siły. Pomysł ten zastosował w 1839 roku szkocki kowal Kickpatrick Macmillan, który zastosował napęd na tylne koło i zbudował prototyp roweru.
Dalszą ewolucję roweru znaczyły kolejne wydarzenia. W 1853 niemiecki inżynier Philipp Moritz Fischer w Obendorfie koło Schweinfurtu wynalazł pedały do napędzania koła przedniego drewnianego roweru o żelaznych obręczach. W 1855 roku Francuz Pierre Michauz nie znając uprzednich wynalazków Mackmillana i Fischera, szkicował projekty konstrukcyjne napędów rowerowych. Jego pomysłem była korba mimośrodowa przy kole tylnym, którą można by kręcić ręcznie długim drążkiem. Rower dla niepełnosprawnych współcześnie też zawiera takie rozwiązania pozwalające odciążyć niesprawne nogi. W 1861 Michaux wpadł na pomysł, że rower można napędzać pedałami.
Założył wkrótce warsztat wytwórczy rowerów z pedałami. Wkrótce też zbudował ramę z żelaza zamiast drewnianej i umocował siodełko na sprężynach, na lekko wygiętej, stalowej taśmie. Oprócz tego wprowadził hamulec działający na obręcz koła tylnego.