2
głosów
- +

Coaching - co to jest?

Autor:

Aktualizacja: 18.02.2008


Kategoria: Rozwój Osobisty / Coaching


Artykuł
  • 2 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 3171 razy czytane
  • 3 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Wiele osób zadaje pytania coach. Kto to jest? Czym jest coaching? Po co mi właściwie coaching? Ten artykuł wyjaśnia w prosty sposób dlaczego warto mieć coacha.


Czym jest coaching? Wytłumacz mi, co to jest? I jakie korzyści będę miał z tego coachingu? Słyszę coraz więcej pytań z tym związanych, dlatego w najprostszy sposób będę robił, co w mojej mocy by wytłumaczyć, czym jest coaching.

Czy dobrze by było gdybyś sam wiedział, jakie masz podjąć decyzje dotyczące rozwoju twojego działu lub firmy i był absolutnie pewien, że to zwiększy wielokrotnie twoje dochody i zadowolenie? A może dobrze by było wiedzieć jak rozwiązać problem związany z odchodzeniem pracowników z twojej firmy? Nie masz wiele czasu i w końcu zaczynasz nim wreszcie gospodarować właściwie tak, że większość rzeczy jest „zrobiona na czas”. Może chciałbyś zapanować nad rozwojem kariery i jeszcze jaśniej zdefiniować swoje cele? Czy odpowiedzi na te pytania były by dla Ciebie pomocne?

Jest wiele osób, które korzystają z narzędzi pozwalających szybko i precyzyjnie odpowiadać na te oraz temu podobne pytania.

Jak to się dzieje? Każdy z nas, żyje w określonym środowisku. Ma wiele umiejętności i z każdym dniem coraz większe doświadczenie. Jednak często nie potrafimy wykorzystywać swojego potencjału w 100%. Coaching pozwala zdiagnozować te obszary, które wyróżniają się swoim potencjałem a następnie umiejętnie przenieść strategie tak by konkretniej i sprawniej
działać.

Kiedyś miałem przypadek dobrego specjalisty, który rewelacyjnie radził sobie z klientami. Potrafił używać takich strategii, które stawiały go o wiele wyżej w porównaniu z tym, co prezentowali jego koledzy. Jednak nie radził sobie w ogóle z zarządzaniem zespołem. Gdy tylko uświadomił sobie swoje mocne strony i rozpoznał strategię umiejętnie wdrożyliśmy ją także w te strefę jego życia zawodowego.

Kilka miesięcy temu widziałem managera, który gdy tylko zmienił branżę okazało się, że już „się nie nadaje”. Po wykorzystaniu narzędzia do diagnozy wartości okazało się coś ciekawego. Wcześniej pracował bardziej „luźno”.


Nie musiał przychodzić do pracy na określoną godzinę i z każdego mini projektu nie musiał pisać szczegółowego raportu. Po sesji coachingowej okazało się, że jego wartość wolności oddziaływała na niego tak silnie, że osłabiła jego
funkcjonowanie. Gdy tylko z organizacją ustaliliśmy odrobinę inne sposoby sprawdzania efektów, skuteczność tego managera wzrosła o kilkanaście procent powyżej średniej.

Jak to działa? Proces coachingu to proces, w którym spotyka się dwóch specjalistów, którzy chcą rozwiązać problem.

Coach to specjalista, który wie jak badać potencjał innych, potrafi diagnozować system wartości, który jest szkieletem naszego postępowania i podejmowania decyzji, potrafi także inspirować i zadawać właściwe pytania, które
zbliżają do celu.

Klient to specjalista w swojej dziedzinie. Ma określone doświadczenie i wiedzę na dany temat. Funkcjonuje w pewien sposób, który spowodował, że znajduje się w konkretnym miejscu.

Coach i klient spotykają się wspólnie by klient szybciej znalazł właściwe rozwiązanie. Jak to powiedziała jedna z osób z którą
pracowałem, „Szukam rozwiązania już od kilka miesięcy i jeśli go do tej pory nie znalazłam to już jest ostatni dzwonek, by rozpocząć coaching”. Najprzyjemniejsze było to, że już w przeciągu 2 sesji zdiagnozowała w pełni problem i rozpoczęła realizację swojego celu.

Czemu jest to opłacalne? Dlatego, że jest to najtańsza forma zwiększenia potencjału pracownika. Często przeciwdziała wypaleniu zawodowemu, które może być opłakane w skutkach szczególnie, gdy jest to cenny pracownik.

Jak wybrać coacha? Najlepiej znaleźć osobę, która nie tylko będzie miała kompetencje osobiście rekomenduję te osoby, które mają certyfikaty (ICC lub ICF), gdyż wtedy mamy pewność, że będzie to prowadzone według pewnych
standardów. Warto pamiętać by z taką osobą się dobrze rozumieć, wtedy efekty będą z pewnością większe.

Jeśli są jakieś pytania z chęcią na nie odpowiem. Zapraszam też na stronę www.bordman.pl/blog/ na której można przeczytać o tym kto najczęściej korzysta z usłuch coacha.

Daniel Bordman - certyfikowany coach ICC, specjalista kreowania wizerunku

Podobał Ci się artykuł?
2
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij