Własna działalność gospodarcza równa się konieczności załatwiania spraw urzędowych. Większość osób nie lubi jednak załatwiać tzw. spraw urzędowych. Ludzie, także przedsiębiorcy, często czują się bezradni w kontaktach z urzędnikami. Aby czuć się pewniej, warto znać procedury, których urzędnicy są zobowiązani przestrzegać.
Przyszli przedsiębiorcy powinni zapoznać się z kodeksem postępowania administracyjnego (według kodeksu postępowania administracyjnego następuje rozpoznanie i rozstrzygnięcie większości spraw administracyjnych). Nie trzeba, oczywiście, znać tego aktu prawnego na pamięć. Dobrze jest jednak wiedzieć o jego istnieniu. Przede wszystkim po to, by być bardziej świadomym swoich praw. Urzędnik bowiem to nie pan i władca, który może działać według swojego uznania. Wszyscy urzędnicy muszą przestrzegać procedury administracyjnej, np. terminów załatwiania spraw. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego:
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy niewymagające zbierania dowodów.
W ciągu miesiąca sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
W ciągu dwóch miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
W postępowaniu odwoławczym w ciągu miesiąca od dnia wniesienia odwołania.
Co istotne, na niezałatwienie sprawy w terminie stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Pracownik administracji publicznej, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach.