Bezpieczeństwo danych to kluczowy, jeśli nie najważniejszy aspekt funkcjonowania firmy na współczesnym rynku. Budowanie zaufania klienta do produktu czy usługi to proces długi i żmudny. Nawet najdrobniejsze potknięcie w kwestii bezpieczeństwa danych może zmarnować długoletnie starania. Konkurencja nie śpi. Tym bardziej ta nie zawsze uczciwa.

Data dodania: 2012-06-13

Wyświetleń: 1284

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Prowadzenie biznesu wymaga nieustannego i wręcz nieograniczonego dostępu do informacji. Firmy pozyskują, przetwarzają i udostępniają dane, zarówno w obiegu wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Niezależnie od tego, w jakim zakresie organizacja korzysta z danych, bezwzględnie musi zadbać o ich odpowiednio wysokie zabezpieczenie. To wymóg wynikający nie tylko z kontekstu konkurencyjności, ale także z obowiązującego prawa, np. w zakresie danych osobowych oraz odpowiedzialności biznesowej. Pojęcie to nie ogranicza się już tylko do produktu, czy usługi, które dana firma oferuje. To szeroka optyka, bardzo mocno związana ze wzrostem społecznych oczekiwań i świadomości konsumentów. Poza wysoką jakością produktu, czy usługi, oczekują oni od firm wiarygodności, a ta w sposób naturalny wiąże się z dbałością o wysokie standardy pracy, przechowywanie i zarządzanie danymi.

Ostatni raport PricewaterhouseCoopers i firmy doradczej IronMountain, pokazał, że bezpieczeństwo danych powinno być działaniem priorytetowym dla zarządów firm. Większość ankietowanych uważa, że to zadanie dla działów IT. Jednak praktyka wskazuje, że to czynnik ludzki, czyli kultura organizacji oraz przyzwyczajenia pracowników są w dużym stopniu odpowiedzialne za niedociągnięcia w tym zakresie. Stąd wniosek, że poza sprawdzonymi narzędziami, które efektywnie zorganizują pracę, każda firma powinna szczególnie zadbać o odpowiednie przeszkolenie pracowników i ustalenie wewnętrznych procesów związanych z bezpieczeństwem informacji.

Inwestycja w bezpieczeństwo danych to lokata długoterminowa, która zwraca się w postaci zaufania i szacunku klienta. Oszczędzanie w tym zakresie to działanie krótkowzroczne. Zawsze istnieje ryzyko ujawnienia tajemnic handlowych czy nieuprawnionego korzystania z zasobów. Oprogramowanie odpowiedzialne za bezpieczeństwo danych chroni je przed kradzieżą, pozwala na nadawanie uprawnień dostępu (bardzo ważne w przypadku danych osobowych), umożliwia ich odzyskanie w przypadku awarii. To bardzo ważne aspekty działalności operacyjnej firm. Szerszy kontekst przekłada się na odpowiedzialny wizerunek w oczach klientów, kontrahentów, partnerów. „Jeśli ktoś nie dba zbytnio o prawdę w sprawach drobnych, nie można mu ufać w sprawach istotnych.” (Albert Einstein).

Licencja: Creative Commons
2 Ocena