Rok temu rejestracja firmy polegala na zwiedzaniu urzędów i wypełnianiu kolejnych wniosków. Przedsiębiorca tracił swój cenny czas. Ustawodawca wyszedł na przeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i zmienił przepisy o rejestracji firmy.

Data dodania: 2012-02-13

Wyświetleń: 1771

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Przed przystąpieniem do rejestracji firmy, koniecznie trzeba ustalić profil działalności, zebrać pieniądze na start, znać odbiorców towarów lub usług. Kiedy te czynności zostaną ustalone, można śmiało przystąpić do rejestracji formy.

To, gdzie zostanie zarejestrowana firma, uzależnione jest od formy działalności. Indywidualna działalność gospodarcza i spółka cywilna są rejestrowane w urzędach miasta i gmin, które ewidencjonują takie formy działalności. Można je zapisać także w Krajowym Rejestrze Sądowym, jednak wiąże się to z opłaceniem wszystkich czynności sądowych. W gminach i urzędach miast taka rejestracja jest bezpłatna. W KRS swoją działalność muszą zarejestrować przedsiębiorcy, którzy prowadzą spółki prawa handlowego, fundacje i stowarzyszenia. Oni nie mogą skorzystać z tej wersji bezpłatnej.

Rejestracja firmy od sierpnia 2011 roku jest znacznie łatwiejsza. Polega na wypełnieniu druku CEIDG i złożenie go do odpowiedniego urzędu miasta lub gminy, biorąc pod uwagę adres prowadzonej działalności. Dlaczego jest łatwiejsze? Jest to związane z tym, że wypełnienie jednego wniosku jest jednocześnie złożeniem wniosków o:

- wpis do ewidencji działalności gospodarczej,

- wpis do Urzędu Statystycznego z jednoczesnym nadaniem numeru REGON,

- zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne w urzędzie skarbowym  - NIP,

- zgłoszenie płatnika składek w ZUS-ie lub KRUS-ie.

Wniosek trafia do organu ewidencyjnego, który rejestruje firmę oraz wystawia przedsiębiorcy zaświadczenie. Oprócz tego wniosek i kopię zaświadczenia przesyła do urzędu skarbowego, Urzędu Statystycznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Nowelizacja ustawy wprowadziła także zmianę odnośnie opłat. Za wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie uiszcza się żadnych należności. Do rejestracji potrzebny jest numer działalności gospodarczej, który znajduje się w Polskiej Klasyfikacji Działalności oraz dowód osobisty.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena