Ich zadaniem jest przecież, poprzez wysiłek i zaangażowanie, dążenie do realizacji jednego wspólnego, określonego celu. Jak wiadomo, zgrany i efektywnie działający zespół, stanowić może o silnej przewadze nad konkurencją.
Samo pojęcie pochodzi tu z angielskiej terminologii – Human Resource Management, w języku polskim często mówi się o „zarządzaniu kadrami”. Odnosi się ono do wszelkich działań, które związane są z pracownikami, ludźmi pojmowanymi jako „sprawcze podmioty”. Pod uwagę brana jest przede wszystkim liczka ludzi, jakość wykonywanych przez nich działań, zaangażowanie i rodzaj osiąganych wyników.
Innym terminem funkcjonującym w tym zakresie jest „gospodarowanie zasobami ludzkimi”. Tu uwaga skupia się na tym, aby pozyskiwać efektywnie pracujących ludzi i zapewniać im takie warunki, aby owa efektywność utrzymywała się na jak najwyższym poziomie.
Chodzi tu o pozytywne oddziaływanie instytucji na pracowników. Dążenie do tego, aby firma osiągała jak najlepsze wyniki.
Istnieje kilka głównych działań, które składają się na cały proces zarządzania kadrami. Jest to planowanie zasobów ludzkich, nabór pracowników, inaczej rekrutacja, wdrażanie pracowników, ich adaptacja w firmie, ocena pracy, dodatkowe szkolenia oraz wynagradzanie, które jest oczywiście głównym aktywatorem do podejmowanych działań.
To co składa się w głównej mierze na zasoby ludzkie to pracownicza wiedza, umiejętności, postawa i doświadczenie.
Obecną tendencją biznesową jest outsourcing HR. Korzystając z tej usługi, firma decyduje się na powierzenie większości działań związanych z zarządzeniem zasobami ludzkimi, innej firmie. W Polsce, jeżeli chodzi o outsourcing, o wiele bardziej popularna jest usługa wirtualnych biur, czyli wirtualnego sekretariatu. Powoli jednak również procesy HR, stają się rozszerzeniem tej usługi. Przede wszystkim korzysta się ze zlecania innym działań takich, jak kadrowa administracja, naliczanie wynagrodzeń, administracja szkoleń, a także sama rekrutacja.
Nie można tu jednak mówić o takiej intensywności i zainteresowaniu usługą, jak w przypadku outsourcingu IT, jednak notuje się zdecydowany wzrost w ciągu ostatnich trzech lat.
Nie trudno się więc domyślić, że w przyszłości dział zarządzania zasobami ludzkimi i jego procesy, mogą znacznie ewoluować.