Nie istnieją takie pojęcia, jak żywność bezwzględnie „zła” lub „dobra”, a jedynie źle lub dobrze skomponowane posiłki. Różne rodzaje produktów zawierają różne ilości składników odżywczych i nie istnieją takie, które mogłyby w pełni zaopatrzyć organizm we wszystkie niezbędne substancje.

Zbilansowana, skuteczna dieta powinna być dobrana do osobistych potrzeb każdego człowieka – uwzględniać jego wiek, rodzaj pracy, stan zdrowia i indywidualne upodobania – tak, aby dostarczać mu codziennie odpowiedniej ilości białek, cukrów, tłuszczów, witamin i minerałów.

Najprościej jest kierować się trzema podstawowymi zasadami. Po pierwsze, to co jemy, musi być bogate w składniki odżywcze. Po drugie, dieta ma pomagać w ochronie zdrowia i w razie potrzeby wspierać organizm w zwalczaniu chorób i dolegliwości. Po trzecie, liczy się atrakcyjny wygląd i smak jedzenia. Powinniśmy też polubić dania dietetyczne, jeść dużo produktów bogatych w błonnik i skrobię, więcej cukrów złożonych, a mniej tłuszczów i cukrów prostych, unikać solenia potraw.

Zbilansowana dieta nie musi być monotonna – wystarczy uwzględnić w jadłospisie szeroki asortyment produktów. Przykładowe dania obiadowe zapewniające prawidłowe proporcje wszystkich niezbędnych składników to: kurczak w jarzynach z ryżem, łosoś z rusztu z ziemniakami, cukinią i pomidorami, makaron z surowymi nowalijkami i jogurtem albo kotlet wieprzowy w sosie pomidorowym z ziemniakami i zielonym groszkiem. Trzeba też pamiętać, że nie tylko dania główne, ale i przekąski powinny być zbilansowane.

W ułożeniu racjonalnego jadłospisu pomoże nam przede wszystkim dietetyk, ale umiejmy też korzystać z innych narzędzi. Szczególnie przydatny okazuje się Internet i dowolne forum kulinarne – poznamy tam sprawdzone diety i przepisy na dania dietetyczne innych użytkowników. Pamiętajmy, że czas poświęcony na poprawę swojego sposobu żywienia nigdy nie będzie czasem straconym!

Licencja: Creative Commons