Przy niskich wartościach, smar jest gęsty, przy wyższych, półpłynny. Zmiany konsystencji mogą zachodzić nieskończoną ilość razy. Smar ten nie może być stosowany w łożyskowaniach pionowych ze względu na niebezpieczeństwo wycieku smaru. Jeżeli w układzie występują znaczne wibracje oraz drgania, należy rozważyć zastosowanie smaru litowego, którego specyficzne właściwości (m.in. wysoka stabilność mechaniczna) zapewnią ochronę przed zniszczeniem struktury smaru. Dobry smar, powinien tworzyć odpowiednią warstwę smarną nawet w przypadku wniknięcia do wnętrza łożyska wody. Własność taką posiadają smary na mydłach litowych lub wapniowych.
Przeprowadzając smarowanie łożyska, ważne jest przestrzeganie pewnych czynników.
1. Smar musi być dostarczony w odpowiednich ilościach. Całkowite zapełnienie oprawy smarem spowodować może nagły wzrost temperatury podczas pracy, co bezpośrednio powoduje szybsze zużycie się smaru. Najczęściej zaleca się zachowanie wolnej przestrzeni w okolicach 50%.
2. Wybranie odpowiedniego momentu dla smarowania zapewnia najlepsze właściwości. Najlepiej łożysko nasmarować tuż po zamontowaniu. Jeżeli jednak dostęp do niego jest utrudniony, warto nasmarować je wcześniej, jednocześnie mając na uwadze możliwe jego zabrudzenie w trakcie oczekiwania na montaż.
3. Ważny jest okres wykonywania dodatkowego smarowania. Z powodu zużycia się smaru, należy co jakiś czas uzupełniać go lub całkowicie wymieniać. Pierwszymi oznakami starzenia się smaru jest zmiana jego konsystencji oraz koloru.
4. Odpowiedni rodzaj smaru oraz jego jakość muszą zostać dobrane w zależności od zastosowania. Na rynku istnieje wiele rodzajów smarów, różniących się właściwościami, temperaturą skroplenia, zakresem temperatur pracy czy penetracji w danej temperaturze (zazwyczaj 25 stopni Celsjusza). Podstawowym podziałem smarów jest kryterium ich wyboru. Smary mogą być przeznaczone do zastosowania ogólnego, do niskiej lub wysokiej temperatury pracy bądź do pracy w szerokim zakresie temperaturowym.