Budowa
Oprawy łożyskowe to konstrukcje rozłączne, najczęściej wyprodukowane z żeliwa szarego, ale spotykane są również odmiany wykonane z żeliwa sferoidalnego bądź staliwa. Zwyczajowo posiadają otwory smarowe z możliwością zwiększenia ich ilości. Oprawy łożyskowe stosuje się najczęściej z łożyskami typu:
- łożyska kulkowe wahliwe,
- łożyska baryłkowe,
- łożyska CARB.
Inne łożyska nie mogą być stosowane ze względu na trudność wyosiowania układu, którą powoduje obecność łożysk na obu jego końcach. Jeżeli w układzie występują dwie oprawy, jedno z nich powinno zawierać łożysko ustalające, a drugie – łożysko ustalające. Jeżeli odległość pomiędzy łożyskami jest nieduża, można skorzystać z metody dwustronnego ustalenia.
Dwustronne ustalenie
W przypadku łożyskowań nastawnych, jedno z łożysk ustala wał w położeniu osiowym w jednym kierunku, a drugie łożysko w kierunku przeciwnym. Rozwiązanie to nazywane jest „dwustronnym ustaleniem” i jest stosowane w przypadku aplikacji łożysk na krótki wał.
Osadzenie
Osadzenie łożyska w oprawie zwyczajowo posiada należytą szerokość, która umożliwia przemieszczenie osiowe łożyska w oprawie. Umieszczenie pierścieni ustalających pomaga stworzyć węzły ustalające. Bardzo często oprawy posiadają różne wykonania dostosowane do aplikacji łożyska ustalającego lub łożyska swobodnego. Oprawy, dzięki swojej konstrukcji, zapewniają możliwość mocowania łożyska na wale na kilka sposobów:
- na tulei wciąganej na wale stopniowanym,
- na tulei wciąganej na wale gładkim,
- na tulei wciskanej na wale stopniowanym,
- na walcowym osadzeniu na wale stopniowanym.
Rodzaje
Oprawy łożyskowe dzielą się na:
- oprawy stojące niedzielone (jednoczęściowe),
- oprawy kołnierzowe,
- oprawy naciągowe.