Six Sigma to precyzyjnie zorganizowana, bazująca na realnych danych metodologia eliminacji defektów, strat i wszelkich problemów z jakością, we wszystkich dziedzinach produkcji, usług, zarządzania i w innej działalności biznesowej.
Podstawą metodologii Six Sigma jest połączenie znanych technik statystycznego sterowania jakością z innymi, zarówno prostymi jak i zaawansowanymi metodami statystycznymi oraz z systematycznym szkoleniem całego personelu, z każdego szczebla organizacji, włączonego w procesy i działania objęte metodą Six Sigma.
Metodą, która wyróżnia Six Sigma od innych metod zarządzania jakością jest mierzenie wadliwości przy pomocy jednostki „sigma”, która jest miarą zmienności procedur określaną na podstawie wskaźników wydajności.
Six Sigma oznacza poziom jakości, który nie odnosi się do całego produktu, ale do jego pojedynczej cechy -krytycznej dla jakości. Wyrób o klasie jakości Six Sigma 6 – oznacza, że prawdopodobieństwo wystąpienia wady w obrębie cech krytycznych dla jakości ma przeciętnie 3,4 do miliona.
Nowa definicja jakości
Definicja jakości według Six Sigma mówi, że jakość oznacza ”prawo do wartości” dla nabywcy i dostawcy w każdym aspekcie wymiany gospodarczej. Oznacza to, że producent dostarcza wyroby pewnej wartości użytkowej i estetycznej oraz niezawodności, za które uzyska największy przychód.
Z kolei dla nabywców „prawo do wartości” oznacza, że maja oni pełne prawo do takich produktów, które przy najwyższym poziomie jakości będą się charakteryzowały możliwie najniższą ceną. Przy czym słowo „wartość” oznacza w tej nowej definicji korzyść ekonomiczną, użyteczność oraz dostępność produktu, zarówno dla nabywcy, jak i dla producenta. Tym samym najlepszą jakość można uzyskać wyłącznie wtedy, gdy koszty są na najniższym poziomie (zarówno koszty producenta jak i koszty czyli wydatki nabywcy).