Przyczyny niepowodzeń szkolnych mogą być różne. Niektóre wynikają z osobowości i predyspozycji ucznia, inne są skutkiem niewłaściwego postępowania rodziców, jeszcze inne – to następstwo błędów dydaktyczno-wychowawczych szkoły.

Data dodania: 2011-05-05

Wyświetleń: 1803

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Badacze niepowodzeń szkolnych wyróżniają następujące przyczyny:

- indywidualne – o orientacji genetycznej (niedobory, które można wykryć testami psychologicznymi – IQ) i psycho-afektywnej (trudności w przystosowaniu się do zmian warunków edukacyjnej egzystencji: środowisko rodzinne i szkolne, egzaminy itp.),
- społeczno-kulturowe – dotyczą dzieci z niższych warstw społecznych, z biednych, niewykształconych rodzin,
- socjologiczno-reprodukcyjne – czynniki środowiskowe, które powodują powielenie losów kolejnych pokoleń danej rodziny (np. wykluczenie społeczne),
- dydaktyczne (pedagogiczne) – przyczyny są indywidualne, zależnie od ucznia, a niepowodzenia stanowią następstwo wielu czynników,
- interakcjonistyczne – wynikają z niewłaściwej relacji nauczyciel – uczeń (np. uczeń jest traktowany instrumentalnie, spychany na margines grupy).

Przyjrzyjmy się dokładniej niektórym szkolnym przyczynom zakłóceń w procesie uczenia się. Wśród tych, które są zależne od nauczyciela, wyróżnić można:
    * sposób prowadzenia zajęć,
    * słabe przygotowanie rzeczowe i metodyczne do lekcji,
    * niejasny tok wykładu,
    * brak korelacji i koncentracji treści,
    * nieliczenie się z możliwościami uczniów,
    * nieodpowiednie traktowanie uczniów,
    * niski autorytet nauczyciela.

Przyczyny zależne od ucznia to m.in.:
- brak uwagi na lekcji,
- zmęczenie fizyczne i umysłowe,
- brak zainteresowania przedmiotem,
- antypatia wobec nauczyciela.

Istnieją jednak również przyczyny zakłóceń w procesie uczenia się, które są niezależne od nauczycieli i uczniów, np.:
    * niewłaściwie ułożony harmonogram zajęć,
    * zbyt obszerny (przeładowany) program,
    * za trudny materiał,
    * niewystarczająca liczba dostępnych podręczników,
    * przepadanie lekcji,
    * hałas poza klasą,
    * zbyt liczne grupy.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena