Reklama kontekstowa Ostatnio coraz więcej uwagi poświęca się reklamie kontekstowej.

Data dodania: 2006-07-13

Wyświetleń: 4987

Przedrukowań: 1

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 Zapewne spotkałeś się już z określeniami Boksy reklamowe i linki sponsorowane są w prawie każdej ofercie internetowych agencji reklamowych. Ten rodzaj reklamy oferuje bardzo szybką implementację, i bardzo szybkie działanie. Wystarczy się zarejestrować, stworzyć boks, ustawić kampanie, opłacić i już możesz się reklamować na wielu stronach internetowych, stąd też zapewne taka tego popularność.

Gdzie się te reklamy pojawiają?

Boksy i linki sponsorowane wyświetlane są na stronach wyszukiwarek takich jak Google, Onet.pl, WP.pl oraz na prywatnych stronach indywidualnych wydawców reklam. W wyszukiwarkach i katalogach przeważnie pojawiają się po prawej stronie lub jako jeden z pierwszych wyróżnionych kolorem wyników wyszukiwania. Na stronach prywatnych pojawiają się w różnych miejscach, w zależności od indywidualnej decyzji wydawcy, choć największą klikalność prawie zawsze mają te pojawiające się na środku strony lub w miejscu lewego, górnego menu, jak i te imitujące naturalne elementy strony. Więcej informacji o umiejscowieniu reklam możesz znaleźć na przykład na stronie z poradami optymalizacyjnymi dla wydawców Google.

Reklamy kontekstowe możesz prawie zawsze rozpoznać po opisie, przeważnie są podpisane Reklamy Google, Google Ads, BOKSY SPONSOROWANE.

Skąd nazwa "reklama kontekstowa"?

Reklama w tej postaci jest automatycznie dostosowywana do treści strony. W praktyce wygląda to mniej więcej tak, że jak ktoś szuka w wyszukiwarce hasła ebiznes, system reklamy kontekstowej szuka w swoich zasobach boksów, których twórcy zastrzegli, że chcą aby ich reklama pojawiała się pod takim hasłem i wyświetla właśnie te reklamy. Podobnie z prywatnymi stronami na których wyświetlane są boksy reklamowe, system boksów, przypisuje do każdej strony odpowiednie słowa kluczowe, a następnie na ich podstawie dopasowywuje reklamę.

Dzięki kontekstowemu charakterowi, reklama ta daje naprawdę duże możliwości targetowania do docelowego odbiorcy. Na przykład reklamujemy tanie mieszkania w boksach reklamowych, pozwala to nam na dopasowanie wyświetlania reklamy tylko na stronach związanych z mieszkaniami, wynajmem, obrotem nieruchomościami. Czyli innymi słowy pokazujemy potencjalnemu klientowi to czego szukał!

Ile to kosztuje?

W systemach o których mowa w tym artykule, płatność odbywa się za kliknięcie w link, czyli za ilość wejść na dana stronę. Koszt takiego kliknięcia na polskich stronach w polskie reklamy wacha się od kilku groszy do kilku złotych (reklamy po angielsku są zdecydowanie droższe).

Cena za pojedyncze kliknięcie (CPC cost per click) ustalana jest w drodze licytacji. Wyobraź sobie na przykład że pod hasłem ebiznes chce się reklamować 10 reklamodawców, podczas gdy na stronie wydawcy reklamy z takim słowem kluczowym jest miejsce tylko na 3 takie reklamy, zostaną wyświetlone tylko te 3, za które reklamodawca zdecydował się dać najwięcej.

Mało tego w Google AdWords i Onet, licytacja to nie tylko zależność od maksymalnej ceny za kliknięcie, ale również zależność od ilości kliknięć w dany link (CTR click through rate). Jeśli reklama jest bardziej chwytna, ma większą klikalność, oznacza to że mimo mniejszej kwoty za kliknięcie, firma ma większy obrót dzięki niej i częściej ją wyświetla.

Jak zacząć i o czym pamiętać?

Na sam początek proponuję skorzystać z jednego z poniższych systemów dostępnych w polsce. Stworzyć boks, wybrać miejsce, słowa kluczowe na jakie chcesz się reklamować i sprawdzić skuteczność. Google AdWords (szczególnie zalecany jeśli chcesz reklamować produkt poza Polską), Onet Boksy, Boksy reklamowe WP.

Który z nich wybrać docelowo? Proponuję sprawdzić skuteczność każdego z nich i pamiętać, że wszystko jest zależne od treści boksu, czasu wyświetlania, słów kluczowych itd. Obecnie chyba najbardziej popularnym jest Google AdWords.

W systemach tych, jest dostępny panel zarządzania kampaniami reklamowymi, dzięki czemu masz przejrzystość całej kampani i łatwość sprawdzania skuteczności.

Zagrożenia

Wraz z przybyciem tej formy reklamy do Polski pojawiły się też zagrożenia z nią związane. Pierwszym takim zagrożeniem jest specjalne nakłanianie wydawców do klikania w reklamę. Wydawca jest nagradzany za ilość kliknięć w boksy, to też może fałszywie generować kliknięcia, wypadki takie są jednak sporadyczne, firmy dbają o to by zdarzało się to jak najrzadziej, usuwając nieuczciwych wydawców.

Drugim zagrożeniem, jest specjalne klikanie w reklamy (wynajmowanie osób do klikania), przez firmy konkurencyjne. Dzięki czemu generowane są kosztowne, płatne puste wejścia na stronę reklamowaną.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena