Gubisz się już w terminologii bankowej? Nie wiesz, że możesz wyjmować pieniądze z konta nie tylko w bankomacie i kasie w oddziale? Zapłaciłeś za towar, którego Ci nie dostarczono? Przeczytaj, a będziesz wiedzieć, jak sobie poradzić w takiej sytuacji.

Data dodania: 2010-12-14

Wyświetleń: 3170

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce spowodował, że klienci mają do wyboru coraz więcej usług związanych z płatnościami bezgotówkowymi oferowanych przez instytucje finansowe. Słowa składające się na tytuł artykułu brzmią dla większości Polaków obco i właśnie dlatego należałoby skreślić kilka słów je objaśniających, co uczynię poniżej.

Cashback i moneyback są usługami często mylonymi ze sobą. Pierwsza z nich oznacza możliwość wypłaty gotówki z karty przy dokonywaniu płatności tą kartą w punkcie usługowym. Jest to wygodny dla klienta sposób wypłacenia gotówki, zwłaszcza jeśli w pobliżu nie ma bankomatu. Jest on jednak obwarowany kilkoma warunkami – przede wszystkim punkt usługowy musi oferować możliwość wypłaty pieniędzy z karty, sama karta musi ją umożliwiać (może to być tylko karta debetowa) i klient aby wypłacić gotówkę musi dokonać jakiegokolwiek zakupu i zadeklarować chęć skorzystania z cashbacku. Również maksymalna kwota wypłaty jest ograniczona do wysokości 200 złotych. Początkowo banki oferowały cashback za darmo, jednak obecnie część z nich pobiera za skorzystanie z niego niewielką opłatę rzędu 0,5-1 złoty.

Moneyback z kolei umożliwia odzyskanie części wydanych pieniędzy – klient płacąc kartą debetową lub kredytową otrzymuje po zakończeniu okresu rozliczeniowego określony procent swoich wydatków z powrotem – jest to najczęściej 1% wartości transakcji, jednak nie więcej niż określona kwota zastrzeżona przez bank. Dlaczego banki zwracają klientowi część pieniędzy? Z powodu zwiększonej konkurencji, aby uatrakcyjnić ofertę dla klientów rezygnują one z części prowizji pobieranej od każdej transakcji dokonanej kartą, zwracając ją klientowi właśnie w formie moneybacku. Na marginesie należy dodać, że usługa zwracania części wydanych pieniędzy na konto klienta też jest czasami zwana cashbackiem, co może prowadzić do nieporozumień i mylenia obu pojęć.

Chargeback to kolejna usługa związana z płatnościami kartą, zwana po polsku „obciążeniem zwrotnym”. Jej celem jest ochrona klienta na wypadek zajścia zdarzeń związanych z płatnością bezgotówkową, na skutek których klient poniósł stratę i które zaszły nie z winy klienta. Typowymi przykładami stosowania chargebacku są np. transakcje, w których opłata została naliczona dwukrotnie w wyniku błędu systemu lub posiadacza karty, towar lub usługa po ich opłaceniu nie zostały dostarczone/wykonane lub zostały wykonane wadliwie. W tych przypadkach klient składa reklamację bankowi, którego kartą dokonał zapłaty za towar lub usługę, zaś procedura chargebacku odbywa się między agentem rozliczeniowym a sprzedawcą. Chargeback jest szczególnie przydatny jako tańszy i szybszy substytut dochodzenia praw przez konsumenta na drodze sądowej – należy jednak pamiętać, że jest on możliwy tylko w przypadku dokonania płatności kartą, zaś jego przydatność uwidoczniła się najlepiej przy okazji tegorocznych erupcji wulkanu na Islandii, gdy wiele lotów transoceanicznych musiało zostać odwołanych, czy choćby niedawnej upadłości znanego biura podróży.

Wraz z dalszym rozwojem rynku finansowego możemy spodziewać się pojawienia się kolejnych „backów” - powinniśmy mieć nadzieję, że będą one – podobnie jak wyżej opisane – korzystne dla klienta.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena