E-commerce to dość specyficzna forma handlu, dlatego rządzi się własnymi prawami. Relacje między sprzedawcą a klientem odbywają się na nieco innych zasadach niż w tradycyjnych sklepach. I właśnie z powodu tej specyfiki sprzedawca powinien bardzo poważnie podejść do kwestii swoich relacji z klientami.

Data dodania: 2010-10-11

Wyświetleń: 2738

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Odpowiedzialność sprzedającego jest właściwie taka sama jak w sklepie stacjonarnym, zaś konsument ma takie same prawa, a w pewnych sytuacjach robiąc zakupy w sieci ma nawet więcej uprawnień.

 

Ponieważ jako sprzedający nie masz możliwości nawiązania bezpośredniego kontaktu z kupującym musisz wzbudzić w nim zaufanie i dać mu poczucie bezpieczeństwa. Przede wszystkim musisz przestrzegać przepisów prawa odnoszących się do handlu w sieci.

 

Pierwsza i zasadnicza kwestia na którą klient zwróci uwagę, to informacje o sprzedawcy. Klient ma prawo wiedzieć z kim zawiera umowę. Twoim obowiązkiem jest udzielenie niezbędnych informacji na swój temat. Na stronie sklepu powinny znajdować się dane dotyczące przedsiębiorstwa, nazwa, dane teleadresowe, informacje o numerze i organie, który zarejestrował działalność gospodarczą oraz forma prawna.

Jeśli chcesz uchodzić za uczciwego sprzedawcę poinformuj klienta na temat procedury reklamacyjnej. Klient powinien wiedzieć gdzie i jak może złożyć reklamację jeśli towar nie spełni jego oczekiwań. Powinieneś jasno określić na jakich zasadach owa reklamacje będzie rozpatrywana. Najlepiej zrobić to na samym początku, tzn. Umieścić informację na stronie, lub w regulaminie. Jeśli poinformujesz klienta o zasadach reklamacji dopiero w momencie jej zgłoszenia stracisz na wiarygodności.

Ponadto musisz wiedzieć, że klientowi przysługuje prawo do odstąpienia od zawartej umowy, ma na to 10 dni, i co ważne może to zrobić bez podania przyczyny. Wystarczy, że złoży pisemne oświadczenie o odstąpieniu i wyśle je przed upływem tego terminu. Jako sprzedawca musisz pamiętać, że w razie odstąpienia przez klienta od umowy uważa się, że nie została ona w ogóle zawarta i jest on zwolniony jest ze wszelkich zobowiązań.

Podstawową z punktu widzenia klienta informacją są także pełne dane dotyczące ceny poszczególnych produktów. To znaczy dobrze zaznaczyć w jakiej walucie jest podana cena (niby oczywiste, ale nie zawsze), czy zawiera VAT, oraz – w razie potrzeby- różnego rodzaju cła czy inne podatki. Koniecznie zaznacz czy w cenę są wliczone koszty dostawy. Uchroni to ciebie i kupującego przed ewentualnymi nieporozumieniami.

Zanim klient dokona zakupu musisz go poinformować odnośnie sposobów dokonywania płatności w Twoim sklepie.

Jako sprzedający masz także obowiązek poinformować klienta na temat czasu realizacji zamówienia. Termin dostarczania produktów to kwestia bardzo istotna z punktu widzenia kupującego, jeśli zależy Ci na jego zaufaniu postaraj się by czas realizacji był jak najkrótszy.

Twoje obowiązki wobec klienta powinny stać się ” dekalogiem” twojego sklepu. Jeśli będziesz skrupulatnie się z nich wywiązywał kupujący z pewnością docenią Twoją rzetelność, a nagrodą będzie wzrost sprzedaży i stała rzesza wiernych klientów.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena