Oczywiście nie ma jednej, złotej recepty na rozwiązanie tego problemu. Powody też mogą być różne, w zależności od e-biznesu, dlatego zawsze trzeba podchodzić do tematu indywidualnie. Jedno jest pewne – o ile zapełnianie koszyka wymaga od Klienta zastanowienia i czasu, o tyle jego porzucenie jest bardzo proste. Dlaczego Klienci rezygnują z zamówienia? Poniżej kilka najczęstszych powodów.
Zbyt skomplikowany proces zakupowy – konieczność logowania, wypełniania skomplikowanych formularzy, zbyt długa ścieżka zakupowa mogą zwyczajnie odstraszyć Klienta.
Wysokie koszty wysyłki – znaczenie ma zarówno cena, jak i czas. Warto zadbać o dobrą logistykę i nie przesadzać z cenami dostawy – te opłaty są zwykle traktowane przez Klienta jako zło konieczne. Sukces takich inicjatyw jak Dzień Darmowej Dostawy pokazują, jak bardzo Klienci pragną płacić wyłącznie za zamówiony towar.
Brak zaufania do sprzedawcy – temat niezwykle szeroki. Klienta może zaniepokoić dosłownie wszystko – brak danych kontaktowych na stronie, brak ulubionej formy płatności, brak informacji odnośnie możliwości zwrotu bądź reklamacji towaru.
Limit minimalnej wartości zamówienia – może skutecznie odstraszyć Klienta. Pomyśl o osobach, które nie chcą od razu składać wielkiego zamówienia. W końcu lepiej zarobić niewiele niż nic.
Rozproszenie uwagi – na to chyba nie zawsze mamy wpływ – rozproszyć mogą prozaiczne sprawy – konieczność wyprowadzenia psa, który właśnie ujada pod drzwiami itp. Ale mogą to też być elementy na samej stronie sklepu – wyskakujące okna, reklamy itp.
Efekt ROPO – czyli research online purchase offline – internet jest często jedynie źródłem poszukiwania informacji na temat danego produktu, natomiast końcowa transakcja odbywa się już tradycyjnym kanałem sprzedaży.