Korepetycje są szansą do zainteresowania ucznia danym przedmiotem, kształtowania jego wolności i autonomii, pomocy w takiej organizacji nauki, która da radość poszukiwania odpowiedzi na zadane pytania.

Data dodania: 2010-05-24

Wyświetleń: 3602

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 2

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Funkcje korepetycji

Rodzice uczniów oraz uczniowie często postrzegają naukę na korepetycjach jako ściśle ukierunkowaną pomoc w przyswojeniu konkretnych zagadnień omawianych w szkole. Profesjonalne korepetycje, poza pomocą doraźną, mogą również spełniać inne, znacznie szersze funkcje, z których najważniejszą jest kształtowanie autonomii ucznia, dzięki której uczeń wypracowuje własne techniki i strategie przyswajania wiedzy. Korepetycje są szansą do zainteresowania ucznia danym przedmiotem, pomocy w takiej organizacji nauki, która da uczniowi radość poszukiwania odpowiedzi na zadane przez niego pytania.

Uczeń autonomiczny

Uczeń autonomiczny posiada znaczącą część kontroli nad procesem uczenia się i jest za ten proces w dużym stopniu odpowiedzialny. Pojęcie ucznia autonomicznego jest powszechnie znane w metodyce nauczania języków obcych. Idea rozwijania autonomii ucznia może być jednak z powodzeniem zaadaptowana w nauczaniu innych przedmiotów. Będąc zmotywowanym do nauki uczeń autonomiczny wyznacza własne cele uczenia się i stosuje najefektywniejsze dla siebie strategie pozwalające na osiągnięcie założonych celów. Uczeń autonomiczny rozumie czego się uczy i potrafi monitorować i oceniać swoje postępy. Autonomia nie jest nieodłącznym atrubutem uczenia się, może jednak zostać wykształcona podczas pracy z odpowiednio przygotowaną kadrą nauczającą. W odróżnieniu od nauczania w tradycyjnej szkole, indywidualny charakter korepetycji jest czynnikiem sprzyjającym kształtowaniu cech ucznia autonomicznego.

Korepetytor jako inspirator i organizator

W modelu tradycyjnym powszechnie stosowanym w polskich szkołach nauczyciel jest w centrum procesu nauczania, przekazuje materiał, rola ucznia jest bierna, ograniczona do wysłuchania wykładu i odpowiedzi na zadane pytania. Kształtowanie autonomicznego stylu uczenia się wymaga od prowadzącego przekazania części kontroli nad zajęciami w ręce ucznia. Korepetytor powinien inspirować i mobilizować ucznia, obudzić w nim pasję do przedmiotu i pomóc w organizacji nauki. Korepetytor wspólnie z uczniem wybiera metody pracy, planuje działania i sprawdza stopień ich realizacji. Na zajęciach panuje atmosfera motywacji i współpracy. Tempo nauki jest dostosowane do możliwości ucznia, co pozwala na uzyskanie poczucia kontroli nad procesem uczenia się. Uczeń jest zachęcany do określania własnych celów, poznania możliwych strategii uczenia się, refleksji nad swoją pracą.

Korepetycje mogą dać więcej

Systematyczne korepetycje są okazją do kształtowania autonomii i wolności ucznia. Wielu korepetytorów potrafi zindywidualizować proces nauczania/uczenia się uwzględniając predyspozycje, potrzeby, motywacje, i preferowane style uczenia się uczniów. Uwzględnienie idei autonomii w nauczaniu ma znaczący wpływ na efektywność nauki. Rodzice i uczniowie decydujący się na naukę na korepetycjach powinni mieć na uwadze fakt, iż profesjonalnie przygotowane zajęcia indywidualne mogą nie tylko pomóc w zdobyciu korzystnych wyników w szkole, ale również nauczyć ucznia jak się uczyć i zmotywować go do samodzielnego rozwoju.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena