1
głosów
- +

SMART - skuteczna technika ustanawiania celów

Autor:

Aktualizacja: 13.05.2010


Kategoria: Rozwój Osobisty / Motywacja


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 4575 razy czytane
  • 5 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Głównym powodem, dla którego podejmujesz cele jest nadanie swojemu życiu kierunku i skupienie się na tych dziłaniach, które zaprowadzą cię tam, gdzie chcesz być. Aby twoje cele nie były tylko mrzonkami, życzeniami, niewyraźnymi wyobrażeniami, musisz wiedzieć jak je określić...


Cel, żeby był skuteczny musi spełniać kilka warunków. Powszechnie znany jest model ukryty pod angielskim akronimem SMART (od pierwszych liter poszczególnych wyrazów) do określenia praktycznej metody pisania celów.

SPECIFIC - cel musi być ściśle, precyzyjnie określony, jasny i konkretny. Musisz wiedzieć jakie konkretne działania podjść. Im bardziej klarowny twój cel, tym łatwiej i skuteczniej pracuje nad nim twoja podświadomość. Wyłapuje ona dla ciebie tylko te informacje z twojego otoczenia, które bedą pomocne w osiągnięciu danego celu.

MEASURABLE – musi być mierzalny w jednostce czasu, kosztów, ilości lub jakości. Pozwali ci to również na mierzenie postępów. Np. „Chcę przeczytać 6 książek w przeciągu kwartału”, a nie: „Chcę więcej czytać”. Ustal konkretne kryteria, które będą mierzyć twój progress. Twój plan akcji musi zawierać datę początkową i końcową.

ACHIEVABLE - musi być możliwy do osiągnięcia w tym czasie i takim kosztem jak to sobie założyłeś. Np. jeśli sobie założysz, że zrzucisz 10 kg w ciągu tygodnia to wiadomo, że ten cel jest nie do osiągnięcia w tym odcinku czasowym.

RELEVANT (REALISTIC) - musi być mocno powiązany z twoim powodem DLACZEGO. Musisz wiedzieć, że jesteś w stanie go osiągnąć. Np. założenie, że pozbędziesz się 10 kg w przecigu tygodnia nie jest wykonalne. Natomiast wiesz, że jesteś w stanie to zrobić przy zastosowaniu odpowiedniej strategii np. w przeciagu 3 miesiecy.

TIMESCALES - musi być osadzony w ramach czasowych, które pozwalają na weryfikację celu. To znaczy poszczególne odcink drogi (sub-goals) mówią ci jak daleko zaszedłeś, czego się trzymać, a co zmienić w taktyce (elastyczność).

Pamiętaj, że skuteczność celu może zagwarantować tylko jedno: natychmiastowe podjęcie DZIAŁANIA.

 


Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij