Cel, żeby był skuteczny musi spełniać kilka warunków. Powszechnie znany jest model ukryty pod angielskim akronimem SMART (od pierwszych liter poszczególnych wyrazów) do określenia praktycznej metody pisania celów.
SPECIFIC - cel musi być ściśle, precyzyjnie określony, jasny i konkretny. Musisz wiedzieć jakie konkretne działania podjść. Im bardziej klarowny twój cel, tym łatwiej i skuteczniej pracuje nad nim twoja podświadomość. Wyłapuje ona dla ciebie tylko te informacje z twojego otoczenia, które bedą pomocne w osiągnięciu danego celu.
MEASURABLE – musi być mierzalny w jednostce czasu, kosztów, ilości lub jakości. Pozwali ci to również na mierzenie postępów. Np. „Chcę przeczytać 6 książek w przeciągu kwartału”, a nie: „Chcę więcej czytać”. Ustal konkretne kryteria, które będą mierzyć twój progress. Twój plan akcji musi zawierać datę początkową i końcową.
ACHIEVABLE - musi być możliwy do osiągnięcia w tym czasie i takim kosztem jak to sobie założyłeś. Np. jeśli sobie założysz, że zrzucisz 10 kg w ciągu tygodnia to wiadomo, że ten cel jest nie do osiągnięcia w tym odcinku czasowym.
RELEVANT (REALISTIC) - musi być mocno powiązany z twoim powodem DLACZEGO. Musisz wiedzieć, że jesteś w stanie go osiągnąć. Np. założenie, że pozbędziesz się 10 kg w przecigu tygodnia nie jest wykonalne. Natomiast wiesz, że jesteś w stanie to zrobić przy zastosowaniu odpowiedniej strategii np. w przeciagu 3 miesiecy.
TIMESCALES - musi być osadzony w ramach czasowych, które pozwalają na weryfikację celu. To znaczy poszczególne odcink drogi (sub-goals) mówią ci jak daleko zaszedłeś, czego się trzymać, a co zmienić w taktyce (elastyczność).
Pamiętaj, że skuteczność celu może zagwarantować tylko jedno: natychmiastowe podjęcie DZIAŁANIA.