W sytuacjach konfliktowych nie jest wcale łatwo zapanować nad emocjami. Często w trakcie kłótni padają słowa "bo Ty zawsze", "bo Ty nigdy". Dokąd to prowadzi? Ano do tego, że zamiast szukać konstruktywnych rozwiązań, eskalujemy konflikt powodując pogłębanie się i powstawanie nowych urazów.

Data dodania: 2010-03-25

Wyświetleń: 6165

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak przerwać to błędne koło? Wydawałoby się, że nie ma na to rady, że tak to już jest. Otóż nie. Możesz to zmienić! Żeby to zrobić, ćwicz asertywność, a szczególnie jedną z najważniejszych umiejętności komunikacyjnych - posługiwanie się komunikatem JA.

Branie odpowiedzialności.

Podstawowymi założeniami komunikatu JA jest to, że:

otwarcie przyznaję, że moje uczucia, pragnienia czy przekonania należą do mnie; przyjmuję pełną odpowiedzialność za moje uczucia, pragnienia i przekonania - przestaję obciążać tą odpowiedzialnością innych.

W skrócie więc komunikat JA jest taką formą wyrażania własnych uczuć, pragnień i przekonań, która nie rani drugiej strony i nie obarcza jej odpowiedzialnością za to co czujemy i myślimy.

No dobrze, więc jak brać odpowiedzialność za to co czujemy i myślimy? Poniżej kilka przykładów:

KOMUNIKAT TY (unikanie odpowiedzialności):

*Złościsz mnie;

*Spotkanie było beznadziejne;

*Musiałem to zrobić;

*Nie liczysz się z moimi uczuciami; Zachowujesz się okropnie.

KOMUNIKAT JA (branie odpowiedzialności):

*Jestem zły;

*Jestem niezadowolona ze spotkania;

*Zrobiłem to;

*Czuję się urażona; Nie podoba mi się kiedy...

Jak budować komunikat JA?

Instrukcja do budowania komunikatu JA jest bardzo prosta. Usiądź i zastanów się, a najlepiej zapisz, to co sobie uświadamiasz myśląc o konkretnej sytuacji konflilktowej, analizując poniższe elementy:

CZUJĘ - stwierdzenie uczuć czy przekonań. Opisz swoje uczucia np. gniew, smutek, zawód, żal itp. KIEDY TY - wskazanie konkretnego zachowania. Opisz zachowanie partnera, które powoduje problem, czyli takie, które Ci przeszkadza albo rani. PONIEWAŻ - wskazanie konsekwencji/wartości. Opisz konsekwencje, jakie ponosisz w związku z zachowaniem partnera np. ryzyko utraty przyjaciół, strata czasu itp. CHCĘ - sformułowanie celu. Powiedz, czego chcesz. Informuj jasno o swoich prośbach i oczekiwaniach np. chciałbym żebyś..., proszę Cię żebyś... itp.

Dla ułatwienia poniżej kilka przykładów budowy komunikatu JA:

CZUJĘ KIEDY TY PONIEWAŻ CHCĘ 

Jestem zły

kiedy muszę czekać na raport po terminie

ponieważ nie mogę wykonać na czas mojego zestawienia dla szefa 

chciałbym, żebyś w przyszłości oddawał mi raport na czas. 

Czuję się przygnębiony

kiedy słyszę, że nie zostałem nagrodzony

ponieważ osiągnąłem bardzo dobre wyniki 

chciałbym, żebyś to docenił. 

Czuję się smutna i zaniedbana

kiedy Ty nie pytasz, czy jestem zmęczona

ponieważ ważne jest dla mnie okazywanie sobie troski

proszę, żebyś mnie o to pytał.

Posługiwanie się komunikatem JA do łatwych nie należy - to po pierwsze, a po drugie - wymaga wprawy, tak samo jak w przypadku nauki jazdy na rowerze, która na początku sprawia trudności. Za to przynosi bardzo dobre rezultaty, bo nie dość, że pomaga znaleźć konstruktywne rozwiązanie w konfliktowej sytuacji to jeszcze pomaga nam wyrazić negatywne uczucia w bezpieczny dla zachowania relacji sposób. Stosując komunikat JA czujemy się więc niejako podwójnie szczęśliwi. Powodzenia!

Licencja: Creative Commons