Oprogramowanie można wybrać w zależności od wymogów: pomiędzy zamówieniem całkowicie nowego, tworzonego od podstaw, a kupieniem gotowej aplikacji, którą ciężko jest dostosować do indywidualnych potrzeb i charakteru branży.
Kluczowe w podjęciu decyzji, jakie oprogramowanie sklepu wybrać są czynniki takie jak: różnica w kosztach, ryzyko wdrożonych rozwiązań, łatwość obsługi i dostosowania do istniejących wymagań. Każde z możliwych rozwiązań niesie ze sobą korzyści, jak i wady, dlatego poniżej postaram się przedstawić krótką charakterystykę każdego oprogramowania.
Jako pierwsze oprogramowanie opiszę oprogramowanie darmowe / OpenSource. Otóż największa jego zaleta to niska cena zakupu oraz (pozorna niestety) możliwość dokonywania modyfikacji. Zmiany w kodzie programu są niestety dosyć czasochłonne i bardzo trudne, a to z kolei skutkuje większymi kosztami. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo takiego oprogramowania sklepu - to jest ono niewielkie. Każdy może podejrzeć darmowy kod, na jakim działa sklep internetowy. Należy pamiętać także, że włamywacze nie śpią i mogą wykorzystać błędy krytyczne oprogramowania do uszkodzenia sklepu czy nawet usunięcia z niego wszystkich danych. Nie należy oczywiście z góry zakładać, że najgorszy scenariusz się spełni, ale trzeba pamiętać, że kwestie bezpieczeństwa są bardzo ważne, a w przypadku gdy oprogramowanie sklepu jest darmowe, nie można liczyć na żadną pomoc producenta, a tym bardziej gwarancję.
Znacznie jest też ograniczona funkcjonalność takiego oprogramowania przez ich twórców. Program jest tworzony dla wszystkich i wykorzystywany masowo, dlatego nie ma mowy o braniu pod uwagę indywidualnych potrzeba, a większość funkcji w pakiecie może się okazać zbędna dla wielu sprzedających. Z wszystkich powyższych faktów wynika jeszcze jedna rzecz istotna dla sklepu. Otóż darmowe oprogramowanie sklepu sprawia, że zaawansowane pozycjonowanie strony może być bardzo ograniczone, a co za tym idzie klienci będą mieli problem ze znalezieniem sklepu w wyszukiwarce.
Bardziej wymagający mają do wyboru oprogramowanie sklepu tzw. pudełkowe, które nie jest oparte o bezpłatne programy, więc firmy je oferujące mogą dokonać pewnych, często nawet rozbudowanych modyfikacji. Oznacza to, że za zakup takiego sklepu trzeba będzie zapłacić, ale zmiany nie będą aż tak duże, aby sklep internetowy stał się mniej bezpieczny od swojej podstawowej wersji. Minus jest też taki, że funkcjonalność sklepu bywa ograniczona, a za każde zmiany trzeba dodatkowo płacić. Ten rodzaj oprogramowania nie dziedziczy też wady oprogramowania opensource w kwestii pozycjonowania, ale nie wszystkie programy oferowane i dostępne na rynku przykładają do tych kwestii należytą wagę. Aby uniknąć wszelkich nieprzyjemności należy dokładnie dowiedzieć się co jest zawarte w cenie, a na co trzeba będzie wydać pieniądze.
Do omówienia pozostało jeszcze oprogramowanie sklepu tworzone na zamówienie. Jego cena waha się w zależności od sprzedawcy, ale dochodzi nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Cena jest zwykle powiązana z funkcjonalnością programu. Co do pozycjonowania, to pod jego kątem tworzone jest oprogramowanie na zamówienie. Jest to zwykle jeden z priorytetów.
Warto znaleźć taką firmę, która sprzedaje nie tylko oprogramowanie sklepu internetowego, ale także kompleksowe rozwiązania IT dotyczące hostingu, integracji z systemami zewnetrznymi i bezpieczeństwa sieciowego.
Będzie to oznaczało, że klient otrzyma nie tylko sklep internetowy i jego instalację, ale także wdrożenie i przygotowanie do uruchomienia oraz całą obsługę po wdrożeniową.