Oprogramowanie sklepu internetowego dobieramy zależności od tego, jakiego rodzaju sklep prowadzimy, na jakich zasadach odbywać ma się wymiana handlowa a także jaką ilością artykułów dysponujemy, jaki moduł wyszukiwania produktów oraz stopień indywidualizacji użytkownika chcemy zastosować.

Data dodania: 2010-08-10

Wyświetleń: 1650

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jest to o tyle istotne, że nie warto inwestować w wysoce zaawansowane oprogramowanie sklepu internetowego, jeśli chcemy prowadzić bardzo prostą działalność i ograniczamy się do kilkudziesięciu artykułów mieszczących się w obrębie kilku kategorii. Od naszych zasobów zależeć będzie ilość miejsca wykupionego na serwerze, wielkość bazy danych, przyporządkowanie artykułów do określonych kategorii, typ wyszukiwarki, wyszukiwanie słownikowe i otagowanie produktów.

Kolejnym aspektem, który implikuje oprogramowanie sklepu internetowego jest zastosowanie naszego serwisu. Jeśli ograniczamy się jedynie do prezentacji artykułów i prostych modułów umożliwiających złożenie zamówienia, nie musimy inwestować w zaawansowane oprogramowanie. Natomiast jeśli nasz serwis ma być nie tylko sklepem, ale także bazą danych o produktach, usługach czy branży, warto zainwestować w system CMS – Content Management System czyli system zarządzania treścią, który umożliwia administratorowi umieszczenie na stronie dużej ilości informacji, artykułów i tekstów.

Tworząc obszerny i zaawansowany serwis e- commerce, warto zaopatrzyć go w system umożliwiający użytkownikom założenie kont, dzięki którym będą zapamiętane ich preferencje zakupowe i system będzie mógł proponować im zakup artykułów podobnych do wcześniejszych zamówień. To bardzo wygodny system postępowania z użytkownikiem, a zapoczątkowany przez Amazon.com. Oprogramowanie sklepu internetowego, które sprzyja indywidualizacji jest z pewnością bardziej atrakcyjne dla klientów i umożliwia bardziej zaktywizowane interakcje.

Kolejną możliwością systemową sklepu internetowego jest wprowadzenie newslettera, dzięki któremu klienci mogą dowiadywać się o nowych produktach, promocjach, konkursach i innych atrakcjach. To doskonała metoda na utrzymanie zainteresowania klienta naszą ofertą. Należy jednak pamiętać o tym, by nie zasypywać skrzynek klientów zbyt częstymi listami i przed rozpoczęciem aktywowania usługi newslettera koniecznie zapytać o zgodę użytkownika.

Warto też zwrócić uwagę na to, jaki typ newslettera zastosujemy. Oprogramowanie sklepu internetowego umożliwia zastosowanie różnych typów newsletterów. Mogą to być wiadomości dotyczące konkretnej tematyki czy branży związanej z najczęściej wybieranej przez klienta części oferty, a także skonkretyzowany obszar tematyczny, na przykład tylko informacje o promocjach. Należy przemyśleć częstotliwość wysyłania newsletterów.

Kolejną możliwością jest wprowadzenie słowników, czyli usystematyzowanego podziału artykułów zawartych w ofercie według wybranych kryteriów. Może to być na przykład podział według zastosowania, branży czy producenta. Takie posortowanie elementów oferty umożliwia użytkownikowi początkującemu lub mniej biegłemu w tematyce branżowej łatwiejsze odnalezienie tego, czego szuka. Usystematyzowanie produktów według oczywistych kategorii pozwala nawet w przypadku, gdy nie znamy konkretnej nazwy, kodu, numeru serii a także, kiedy szukamy czegoś nie mając właściwie docelowo wybranego artykułu, a jedynie zastanawiamy się.

Inwestycja w dobre oprogramowanie sklepu internetowego zawsze wiąże się z poniesionymi przez przedsiębiorcę kosztami, jednak prawidłowe dopasowanie aplikacji, modułów i systemu działania sklepu jest niezwykle ważne i nie warto na tym oszczędzać. Tak samo, jak nie warto przeinwestowywać w oprogramowanie, którego po pierwsze nie jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać, po drugie sprawnie obsługiwać, po trzecie, które w kontekście modelu funkcjonowania serwisu nie ma żadnego zastosowania i będzie jedynie generować chaos. Dobry sklep to taki, po którym można się łatwo poruszać, bez trudu zapoznać z oferta (nawet, gdy jest bardzo bogata), znaleźć interesujące nas informacje a przede wszystkim dokonać zakupu.

Licencja: Creative Commons