Wszyscy wiedzą po co, nie wszyscy wiedzą jak, czyli czym jest sklep internetowy i na jakich zasadach działa.
W tradycyjnym sklepie znajdziemy w nim półki z produktami, kasy fiskalne, a przy nich nie zawsze sympatyczne kasjerki. Te wielkopowierzchniowe jak sama nazwa wskazuje są obiektami handlowymi o wiele większej powierzchni sprzedażowej (przekraczającej 400 m2) z jeszcze większą liczbą regałów, produktów, kas i nie zawsze sympatycznych kasjerek, ewentualnie dostępnych kas samoobsługowych.
Tak mniej więcej przedstawia się definicja sklepu tradycyjnego. Do czego służy, także wszyscy wiemy. Nie tak kolorowo wygląda jednak sprawa, jeżeli chodzi o sklepy internetowe. Z definicją, to i owszem problemu nie mamy. Zgodnie określamy, że to szczególny typ aplikacji e-commerce, dzięki której możliwe jest prowadzenie transakcji pomiędzy kontrahentami, klientami i przede wszystkim rozwój działalności.
Jeżeli chodzi natomiast o kwestie techniczne, nie zawsze wiemy jakie systemy nadają się z powodzeniem do sprzedaży internetowej w jednej branży, a dlaczego w innej nie są już aż tak niezawodne. A prawda jest taka, że skuteczny sklep internetowy to dobre oprogramowanie, które cechuje intuicyjny interfejs użytkownika oraz wysoka jakość wykonania. Rozbudowując ten wątek, sklep internetowy składa się tak naprawdę z dwóch aplikacji:
części wewnętrznej - panelu administracyjnego
części zewnętrznej - tzw. prezentacyjnej dostępnej dla klientów sklepu
Część wewnętrzna - panel administracyjny, dostępny jest dla administratora sklepu internetowego i właściciela. Stanowi zestaw narzędzi, dzięki którym możliwa jest pełna administracja strukturą strony. Zapewnia dodawanie nieograniczonych ilości kategorii i podkategorii produktów, edytowanie ofert, zarządzanie treścią, kontami klientów, zamówieniami, rabatami, newsami, newsletterami i sposobami płatności. Ponadto panel zapewnia edytor tekstów: od wizualnej edycji tekstu po tworzenie wewnętrznych przekierowań na stronie i wstawianie znaków specjalnych. Obsługa zamówień klientów, wystawianie faktur i prowadzenie innych operacji w sklepie są także możliwe dzięki niemu.
Część zewnętrzna - strony sklepu internetowego, stanowią prezentację oferty firmy, umożliwiają dostęp do produktów za pomocą przemyślanych elementów nawigacyjnych, wyszukiwanie interesujących produktów oraz możliwość dokonywania transakcji internetowych. System zostaje zintegrowany z elektronicznymi kanałami płatności, aby ułatwić klientom dokonywanie przelewów i operacji płatniczych.
Tworzenie tej jakże złożonej aplikacji e-commerce warto zlecić profesjonalnym i doświadczonym programistom, ponieważ sklep internetowy to poważne przedsięwzięcie, a jego sukces zależy od wielu drobnych szczegółów. Rozbudowana funkcjonalność powinna dawać klientom możliwość wyboru właściwej oferty i dokonania szybkiego zakupu. Jednymi z najważniejszych kwestii w sklepie są też bezawaryjność, wysoka jakość wykonania i bezpieczeństwo dokonywanych transakcji. Serwis ponadto powinien być wypromowany w internecie, a jego kod optymalizowany.
Należy też pamiętać, że sklep internetowy musi spełniać najwyższe standardy, aby dorównywać jakościom innym i wyznaczać nowe trendy w dziedzinie e-commerce. Handel elektroniczny to bowiem szybko rozwijająca się gałąź przemysłu, w której konkurencja jest już ogromna. Dlatego też internetowy sklep, który poprzestaje na wdrożeniu nie przetrwa się długo. Sztuką jest bowiem utrzymać go i sprawić, żeby zarabiał.