W roku 2007, aż 90% małych i średnich regularnie korzystało z Internetu szukając zaopatrzenia dla swojej działalności. Więcej niż 25% wszystkich MŚF prezentuje swoją ofertę za pośrednictwem sieci. Szybko rośnie także średnia wielkość transakcji, zawieranych w sieci przez MŚF, gdzie 8% z nich opiewa na sumę przekraczającą 200 tysięcy złotych. Dane te jednoznacznie pokazują, że Internet jest sprzymierzeńcem MŚF.
Małe jest piękne.
O rozmiarze firmy świadczyć może liczba zatrudnionych pracowników, wartość majątku firmy, czy suma przychodów. Liczby nie są jednak jedynym kryterium. MŚF to także uproszczona struktura organizacyjna, koncentracja aktywów firmy w rękach najwyżej kilku wspólników, łatwiejsze zarządzanie, czy w końcu większa elastyczność i gotowość do wprowadzania innowacji. Wydaje się, że wszystkie cechy sprzyjają wykorzystaniu Internetu.
Internet jest tak cenny dla MŚF, ponieważ stwarza możliwość konkurowania z większymi firmami, dysponującymi znacznie większymi środkami. Dzięki stronie www MŚF mogą w prosty sposób prezentować swoją ofertę szerszemu gronu klientów, którym o wiele łatwiej skontaktować się z firmą, wyrazić swoją opinię na temat oferty, nie wspominając nawet o możliwości dokonania zakupu bez wychodzenia z domu. Gdyby nie Internet wszystkie te udogodnienia byłyby nie możliwe do osiągnięcia bez ponoszenia dodatkowy kosztów i zatrudnienia większej liczby pracowników.
Także dzięki Internetowi działalność MŚF przestaje być ograniczona do obszaru, gdzie zlokalizowana jest firma. Do tej pory był to jeden z najważniejszych czynników ograniczających MŚF. Teraz mniejsze firmy mogą docierać nie tylko do każdego zakątku kraju, ale także poza jego granice.
W Internecie ogromną rolę odgrywa elastyczność, która cechuje właśnie MŚF. To one chętniej decydują się na zmianę profilu działalności, która jest lepiej dopasowaną do potrzeb rynku. Mogą także szybciej reagować na zachodzące na rynku zmiany.
Oczywiście Internet wymusza podnoszenie i utrzymywanie wysokiej jakości oferty. W dobie Internetu zła opinia o firmie lub produkcie może natychmiast trafić do tysięcy ewentualnych klientów i mieć realny wpływ na ilość składanych zamówień.
Internet dla MŚF to nie tylko ułatwiony kontakt z klientem, to także lepsze zarządzanie zasobami firmy oraz łatwiejszy kontakt z innymi przedsiębiorcami. Jak wspomniałem wyżej, aż 90% MŚF dokonuje zaopatrzenia przez Internet. Sieć pozwala także na uniezależnienie się od największych dostawców.
Szeroki dostęp do kontrahentów oraz możliwość używania nowoczesnych instrumentów finansowych, takich jak prowadzenie księgowości poza firmą, czy e-faktura(obecnie wystawia je ponad połowa MŚF) umożliwia bardziej wydajne gospodarowanie środkami finansowymi firmy.
Nie bez znaczenia dla MŚF, prowadzących działalność w Internecie jest nieponoszenie kosztów prowadzenia sklepu w trybie offline lub w przypadku drobnych producentów możliwość pominięcia dodatkowych pośredników.
Nie Czy? Tylko Jak?
W przypadku MŚF obecność w Internecie może przybierać różne formy. Najbardziej popularne są masowo powstające sklepy internetowe. Coraz powszechniejszy dostęp do sieci oraz niskie ceny, to główne powody coraz większego zainteresowania zakupami w sieci.
Równie popularne są aukcje internetowe oraz najróżniejsze giełdy online. Zaletą korzystania z aukcji jest brak konieczności posiadania własnej strony. Niestety oznacza to ograniczoną możliwość komunikowania się z klientem.
Obecnie istnieje szereg sposobów na ograniczenie inwestycji w infrastrukturę internetową. Wiele firm oferuje gotowe witryny sklepowe, a następnie zajmuje się opieką nad nimi. Jest to dobre rozwiązanie dla niewielkich firm, stawiających dopiero pierwsze kroki w Internecie.
Coraz bardziej popularne stają się także firmy uczestniczące w programach partnerskich. Jedynym warunkiem, jaki muszą spełniać takie firmy to posiadanie własnej strony internetowej. Firmy te zarabiają na pośredniczeniu w sprzedaży usług i produktów innych firm. Jednak najbardziej skuteczne programy partnerskie to te, w których udział biorą firmy prowadzące pokrewną działalność. Wtedy ofertę partnera można traktować, jako uzupełnienie i uatrakcyjnienie własnej.
Ta krótka lista nie zamyka wszystkich możliwości funkcjonowania w sieci MŚF. Wydaje się, że jedynym ograniczeniem jest pomysłowość właścicieli firm. Jeśli można pokusić się o pewną prognozę to wydaje się, że większa szanse na odniesienie sukcesu w sieci będą miały te firmy, które oferują produkty i usługi niematerialne. Brak kosztów transportu, posiadania zaplecza logistycznego oraz większa interaktywność w relacji z klientem znacznie ułatwia prowadzenie takiej firmy.
Reklama w sieci.
Dla MŚF Internet oferuje także zupełnie nowe możliwości marketingowe. Do najważniejszych zalet promowania się w Internecie należy niski koszt, szeroki zasięg, profilowanie grupy docelowej, czy w końcu precyzyjne monitorowanie efektów kampanii.
Do najbardziej popularnych form reklamy internetowej można zaliczyć przesyłanie reklamy, oferty lub informacji za pomocą poczty elektronicznej. Do bardziej kosztownych form reklamy w internecie należy zaliczyć linki sponsorowane lub banery reklamowe. W obu przypadkach płaci się jedynie za kliknięcia w link lub baner, co pozwala na dokładne monitorowanie kampanii.
Promocja nie ogranicza się jedynie do form płatnej reklamy. Poświęcając swój czas możemy także promować naszą działalność na forach, których tematyka dotyczy naszej działalności. Internauci stanowią specyficzny rodzaj społeczności, zdobywając ich uznanie możemy liczyć na to, że informacja o naszej ofercie zostanie poniesiona dalej, na zasadach poczty pantoflowej.
Jest bardzo wiele form promowania działalności w sieci. Na szczególna uwagę zasługuje pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Pozwala ono na osiąganie przez stronę wysokich pozycji w wyszukiwarce, po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych. Wysoka pozycja nie tylko generuje ruch na stronie, ale przyciąga osoby zainteresowane właśnie ofertą znajdująca się na serwisie. Duża konkurencja w dostępie do wysokich pozycji jest powodem, dla którego MŚF muszą pozycjonować swoje serwisy pod bardziej szczegółowymi słowami kluczowymi, opisującymi działalność firmy.
Pozycjonowane dlatego jest tak ważne dla MŚF, ponieważ w dostępie do pozycji mogą próbować konkurować z większymi firmami i tym sposobem mieć większy udział w rynku.
Reklama internetowa stwarza takie możliwości dla małych i średnich firm, które w przypadku tradycyjnej reklamy byłyby niemożliwe do osiągnięcia. Jest to jeden z podstawowych powodów dla których warto zainteresować się internetem.
Na koniec
Wielu właścicieli firm wchodząc na wirtualny rynek uważa, że sam fakt pojawienia się w sieci jest najlepszą gwarancją sukcesu. Nic bardziej mylnego. Obecnie konkurencja w sieci jest ogromna i nic nie wskazuje na to, aby sytuacja ta miała się zmienić w najbliższym czasie. Coraz większe znaczenie będzie miała właściwa komunikacja z klientem, która będzie indywidualizować jego potrzeby i preferencje. Należy pamiętać, że koszt funkcjonowania strony mierzy się nie tylko pieniędzmi, ale także czasem, który należy poświęcić, aby klienci uznali ofertę firmy za wartościową, a nas za wiarygodnych partnerów.
E-biznes, jak powszechnie mówi się o działalności biznesowej w sieci, jest ponadto uzależniony od wielu czynników, na które właściciele firm nie mają wpływu. Do najważniejszych należy zaliczyć dostępność do Internetu, świadomość użytkowników sieci oraz wiele innych. Z całą pewnością można także stwierdzić, że wzrost zainteresowania Internetem w znaczący sposób wpłynie na coraz większe koszty obecności firm w sieci.
Wydaje się jednak, ze przyszłość zwłaszcza MŚF związana jest z Internetem, dlatego nie warto zwlekać z inwestowaniem w nowe technologie. Z każdym rokiem nowym firmom coraz trudniej będzie wygospodarować przestrzeń, potrzebną do zdobywania klientów i generowania zysków. W zależności od prowadzonej działalności Internet może służyć wielu celom. Warto dobrze zastanowić się, jak ma wyglądać nasza firma w Internecie i świadomie podejmować decyzje mające zbudować naszą pozycję w sieci.