Zarządzanie swoim życiem jest, w wielu przypadkach, podobne do zarządzania firmą. Gdybyś miał zostać szefem firmy 'Ty sam', to co byś zrobił by odnieść sukces?

Data dodania: 2009-01-16

Wyświetleń: 2642

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zarządzanie swoim życiem jest, w wielu przypadkach, podobne do zarządzania firmą. Gdybyś miał zostać szefem firmy 'Ty sam', to co byś zrobił?

Firmy używają wielu narzędzi by zapewnić sobie sukces w biznesie. Czemu więc nie posłużyć się analogią do swojego prywatnego życia i nie zastosować podobnych mechanizmów?


Dbanie o swój wizerunek, budowanie relacji z innymi, zapewnianie jakości tego, co dajesz innym, inwestycje w swój rozwój, kontrola finansów a przede wszystkim pomysł na samego siebie, czyli strategia.

Takich pomysłów i dobrych praktyk jest całe mnóstwo. W tym tekście znajdziesz najbardziej przydatne.
Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych według mnie obszarów o które warto zadbać.

1. Strategia, czyli jaki chcesz być?
Firmy wyznaczają strategię by określić kierunek, w którą stronę chcą się rozwijać. Zaczynają od rozpoznania swoich mocnych i słabych stron, przyglądają się otoczeniu i rynkowi a następnie wyznaczają docelową wizję firmy, jej misję oraz szczegółowe cele.

Podobnie Ty musisz zastanowić się czego chcesz od życia, co Cię kręci i co chcesz robić. Wiesz w czym jesteś dobry - to początek.
Musisz też wiedzieć co się dzieje dookoła Ciebie, bo jeśli np. skupisz się na umiejętnościach, które są nikomu nieprzydatne, możesz potem wylądować w niewesołej sytuacji bez perspektyw.

2. Rodzina, Szef, Znajomi, czyli kto jest Twoim klientem?
Jeżeli jesteś szefem i jednocześnie firmą, to masz też swoich klientów: Twoja rodzina, Twoi koledzy w pracy czy na uczelni, anonimowy sprzedawca w sklepie itd.

Czy oni uważają Cię za dobrą firmę, taką z którą robi się dobre, długofalowe interesy? Znasz ich potrzeby? starasz się im poprawić humor, dostarczyć to czego oczekują czy czasami po prostu być przy nich? Dobre relacje z ludźmi to podstawa w życiu osobistym i karierze. Chcemy pracować z tymi, którym ufamy i 'robią dobrą robotę'. Chcemy przebywać z tymi, których lubimy. Czy jesteś taką firmą?

Czy jesteś dla obcych ludzi przyjemny i uczynny? Klient to również anonimowe osoby - dbaj o nich.

3. Pieniądze, Wiedza, Zdrowie... czyli o co musisz dbać?


Bez zasobów żadna firma się nie rozwija. Zasoby to Twój potencjał, który zapewni Ci rozwój i ciekawe życie. Zasoby zapewnią Ci również poczucie bezpieczeństwa na wypadek gdyby coś poszło nie tak. O co musisz więc zadbać?

Pieniądze
Musisz mieć odpowiednie przychody i kontrolować swoje wydatki. I zanim powiesz, że masz za mało pieniędzy, to zastanów się czy mimo wszystko nie jest to kwestia Twoich decyzji? Jeśli masz za mało to zastanów się co zrobić by było ich wystarczająco: czy musisz pomyśleć o zdobyciu jakichś umiejętności i zmianie pracy, czy może po prostu wystarczy lepiej kontrolować swoje wydatki, bo żyjesz pod korek niezależnie od tego ile Ci kasy wpadnie. Jeśli interesujesz się swoimi pieniędzmi i przyda Ci się pomoc w kontroli własnych wydatków, polecam Tobie serwis benefi.pl.
Jeśli szukasz powiększenia przychodów zachęcam Cię do powrotu do punktu 1. Pieniądze są pochodną tego co robisz, tego jaki masz plan na samego siebie i tego jak skutecznie ten plan realizujesz.

Potencjał
To jak bardzo będziesz zadowolony z życia jest pochodną tego co potrafisz i kogo znasz. Oczywiście jest to ogromne uproszczenie i nie pokrywa wszystkiego, ale nie sposób się z tym nie zgodzić, prawda?
Umiejętności budujesz poprzez wiedzę i przekucie jej w doświadczenie podczas prawdziwych przedsięwzięć. Nie poprzez ślęczenie jedynie nad książkami, a poprzez wcielanie wiedzy, którą poznasz w życiu: zarówno osobistym jak i zawodowym.

Musisz dbać o umiejętności twarde, czyli te, które są związane z Twoimi planami co do ścieżki zawodowej:

* wiedza techniczna, finansowa, marketingowa,
* nauka języka,
* studia,
* kursy, certyfikaty
* etc.


Nie możesz zapomnieć również o umiejętnościach miękkich potrzebnych przy budowie relacji z ludźmi i w życiu na co dzień:

* asertywność,
* przywództwo,
* aktywne słuchanie,
* negocjacje
* zarządzanie czasem
* szybkie czytanie, efektywne zapamiętywanie
* itd.

Warto też poznać NLP, nawet jeżeli Ci się nie spodoba, jest tam sporo wiedzy która pozwala zrozumieć innych i samego siebie.

Zdrowie
W zdrowym ciele, zdrowy duch, jak mawiają. Twoje zdrowie, właściwa dieta i systematyczna dawka ruchu zapewnią Ci odpowiedni poziom energii i dobrego samopoczucia. A to wpływa na to, jak dużo czasu możesz efektywnie wykorzystać na realizację swoich planów. Niektórzy po powrocie do domu najchętniej przeleżeli cały wieczór przed telewizorem, bo na nic nie mają siły. Dbając o swoje ciało, czyli maszynerię Twojej firmy, zwiększasz swoją produktywność.
A... przy okazji: nie bez przecenienia jest też to, że dbając o siebie, stajesz się atrakcyjniejszy. A to pomaga zwłaszcza w życiu osobistym, nie uważasz? :)

4. Twoi pracownicy, czyli Ty sam
By Twoja firma mogła sprawnie pracować, musisz dbać o motywację jej pracowników, czyli siebie. Sprawiaj sobie od czasu do czasu prezenty. Wyznaczaj nagrody za osiągnięte cele.
Dbaj też o odpowiedni balans: nie zamęczaj się pracą po godzinach, bo jeszcze organizm Ci przypomni kto tak naprawdę rządzi i wyśle Cię na przymusowe leżakowanie.

Jeśli trochę pomyślisz, to analogii do firmy znajdziesz jeszcze sporo. Podrzuć je w komentarzach pod artykułem lub na forum. Może zainspirujesz innych?
Licencja: Creative Commons
0 Ocena