0
głosów
- +

Klient w centrum uwagi - współczesne koncepcje zarządzania jakością

Autor:

Aktualizacja: 13.02.2009


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Przedsiębiorstwa


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 3971 razy czytane
  • 3 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Klient, we współczesnym biznesie, staje się centralną postacią. To właśnie on jest jednym z głównych filarów wielu koncepcji biznesowych. Dzieje się tak również w zarządzaniu jakością. „Orientacja na klienta” jest jedną z 8 zasad, na których oparte zostało TQM.


Potrzeby klienta w ISO 9001

Wszystkie przedsiębiorstwa są zależne od swoich klientów. W ich interesie jest więc by dbać o klienta, zaspokajając jego potrzeby. W tym celu konieczne jest poznanie tych potrzeb.Niezbędna jest też umiejętność przewidzenia tych, które powstaną w przyszłości.
Norma ISO 9001:2008 kładzie bardzo duży nacisk na zaspokojenie potrzeb klienta. Pojęcia takie jak „potrzeby klienta”, „wymagania klienta”, „oczekiwania klienta”, „zadowolenie klienta” pojawiają się w wielu punktach normy. To właśnie klient jest w centrum uwagi systemu zarządzania zgodnego z ISO 9001 i jemu poświęcana jest uwaga.
Według ISO 9001:2008 należy:
określić potrzeby oraz wymagania klienta;
zakomunikować w całej organizacji jak ważne jest spełnienie wymagań klienta;
zapewnić zasoby konieczne do spełnienia wymagań;
mierzyć zadowolenie klienta;
określić sposoby komunikacji z klientem;
zapewnić powiązanie celów jakościowych z wymaganiami klienta;
prowadzić ciągłe doskonalenie, by zawsze móc spełnić wymagania klienta.

Klient w Six Sigma

W Six Sigma kwestia klienta wygląda nieco inaczej. Być może dlatego, że Six Sigma nie jest systemem jakości, a pewną filozofią wzbogaconą o narzędzia służące do jej realizacji. W koncepcji tej, klient jest także w centrum uwagi. Oczekuje, że jego wymagania zostaną spełnione.
W 6 Sigma, jednym z celów jest zero defektów – założenie, że produkt dostarczony do klienta nie będzie obarczony żadnymi wadami.

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij