Czy opieka nad małymi dziećmi to dobry pomysł na własną działalność gospodarczą? To zależy od kilku czynników, m.in. zapotrzebowania lokalnej społeczności i możliwości lokalowych. Jak założyć żłobek i co trzeba wziąć pod uwagę przed zarejestrowaniem takiej placówki?

Data dodania: 2023-11-14

Wyświetleń: 254

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób założyć prywatny żłobek?

Prywatny żłobek - łatwy i dochodowy biznes?

Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego w 2021 roku liczba żłobków, klubów dziecięcych i oddziałów żłobkowych wzrosła o 9,6% w porównaniu z rokiem 2020. Czy zwiększone zainteresowanie taką działalnością oznacza, że żłobek to dochodowy i łatwy w prowadzeniu biznes? Wiele zależy od tego, czy w okolicy funkcjonuje już taka placówka i czy jest zapotrzebowanie na takie usługi w najbliższej okolicy. Poza tym właściciel żłobka musi spełnić szereg warunków wymienionych m.in. w ustawie o opiece nad dziećmi do lat 3. Szczegółowych informacji na ten temat może udzielić np. prawnik oświatowy.

Kalkulacja kosztów i przychodów

Działalność usługowa związana ze sprawowaniem opieki nad dziećmi wymaga inwestycji związanych z adaptacją i wyposażeniem lokalu. Prowadzenie żłobka wiąże się również z niemałymi kosztami stałymi, w tym opłatami za czynsz i media, wynagrodzeniem dla pracowników, kosztami wyżywienia i pielęgnacji dzieci. Dodatkowo trzeba również liczyć się z kosztami obsługi księgowej i prawnej.

Jak założyć żłobek, żeby na tym zarobić? Przede wszystkim trzeba ustalić odpowiednie stawki opłat wnoszonych przez rodziców, tj. opłaty wpisowej, czesnego, opłat za wyżywienie i zajęcia dodatkowe. Dodatkowo właściciel żłobka może złożyć wniosek o przyznanie dotacji celowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego - w uzyskaniu finansowania może również pomóc prawnik oświatowy.

Jaki lokal wybrać na żłobek?

Placówka powinna zapewniać dzieciom bezpieczne i przytulne warunki, a ponadto musi spełniać określone wymagania bytowe i sanitarne wskazane w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 roku. Wśród podstawowych kryteriów można wymienić:

  • minimalna powierzchnia: co najmniej 16 m2 w przypadku 3-5 dzieci i dodatkowe 2 m2 lub 2,5 m2 na każde kolejne dziecko;
  • minimalna wysokość: co najmniej 2,5 metra;
  • miejsce do higieniczne spożywania posiłków;
  • miejsce do odpoczynku.

Warto wiedzieć, że żłobki przeznaczone dla więcej niż 25 dzieci powinny dodatkowo spełniać warunki techniczno-budowlane oraz przeciwpożarowe kategorii ZL II lub ustalone z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Straży Pożarnej.

Kogo można zatrudnić w żłobku?

W żłobku mogą pracować osoby z odpowiednim wykształceniem (pedagogicznym, psychologicznym, pielęgniarki, położone), a także osoby mające doświadczenie w pracy z dziećmi lub po odpowiednim szkoleniu. Dodatkowo osoby te muszą złożyć rękojmię należytej opieki nad dziećmi oraz spełniać szereg dodatkowych wymogów. Opiekunem nie może zostać np. osoba skazana za przestępstwo umyślne, zalegająca z alimentami, pozbawiona władzy rodzicielskiej. Szczegółowe informacje odnośnie kwalifikacji i liczebności personelu w żłobku reguluje ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3 (prawo oświatowe nie ma tutaj zastosowania).

Jak założyć żłobek?

Przed rozpoczęciem legalnej działalności niezbędne jest uzyskanie wpisu do rejestru żłobków prowadzonego na poziomie gminnym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W tym celu należy złożyć stosowny wniosek. Wpis do rejestru polega stosownej opłacie, której wysokość ustala rada gminy w formie uchwały. Do wniosku należy dołączyć:

  • decyzję komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o spełnieniu wymagań przeciwpożarowych;
  • decyzję inspektora sanitarnego o spełnieniu wymagań sanitarnych;
  • opinię wójta, burmistrza lub prezydenta w sprawie spełnienia warunków sanitarno-lokalowych;
  • zaświadczenie o niekaralności;
  • oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu;
  • oświadczenie o uiszczeniu opłaty.

Warto również pamiętać, że żłobek musi mieć swój statut i regulamin. O pomoc w opracowaniu dokumentów można zwrócić się do prawnika, którego specjalnością jest prawo oświatowe i gospodarcze. Kancelaria może również zająć się wszelkimi formalnościami niezbędnymi przy zakładaniu żłobka, szczególnie związanymi z rejestracją placówki oraz zatrudnieniem personelu.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
1 Ocena