Jak zabezpieczyć lakier samochodowy przed uszkodzeniami? Co zrobić, aby prezentował się jak najlepiej? Przedstawiamy najpopularniejsze metody oraz omawiamy wady i zalety każdego z rozwiązań.

Data dodania: 2022-11-03

Wyświetleń: 418

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak zabezpieczyć lakier w nowym aucie?

Wosk – wady i zalety

Woskowanie to najtańsza z przedstawionych metod. Wosk ma za zadanie wzmocnić blask lakieru i pogłębić jego kolor. Jest również w stanie zamaskować minimalne uszkodzenia. Poza tym znacznie zmniejsza przywieranie zanieczyszczeń i pomaga utrzymać auto w czystości. Jego aplikacja jest stosunkowo prosta, trzeba jednak pamiętać o perfekcyjnym wyczyszczeniu auta przed nałożeniem wosku.  

Jedną z głównych wad woskowania jest jego trwałość. Maksymalnie wynosi ona ok. 6 miesięcy, choć w praktyce jest nieco krótsza. Ponadto, wosk w żadnym stopniu nie chroni przed zarysowaniami, jest także słabo odporny na warunki atmosferyczne. Kolejnym minusem może być fakt, że do jego czyszczenia należy używać środków o neutralnym pH.

Powłoka ceramiczna – wady i zalety

Powłoka ceramiczna, podobnie jak wosk nadaje blasku i pogłębia kolor lakieru, jednak otrzymany połysk jest zdecydowanie większy. Aspekt wizualny jest zatem nieporównywalny z pozostałymi metodami. W odróżnieniu od wosku chroni przed niewielkimi uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak zarysowania szponami ptaków, czy niewielkich gałęzi. Niestraszna jej również sól drogowa. Powłokę ceramiczną cechuje wysoka hydrofobowość, łatwo ją zatem utrzymać w czystości. Jej trwałość określa się jako dość wysoką, od 3 do nawet 10 lat. Wiele zależy od użytego preparatu oraz kompetencji i dokładności osoby nakładającej powłokę. W kwestii kosztów jest to rozwiązanie pośrednie pomiędzy woskiem a folią ochronną.

Do wad powłok ceramicznych można zaliczyć czasochłonną i wymagającą aplikację. Samochód pokryty powłoką ceramiczną należy regularnie serwisować. Zaleca się systematycznie usuwać pozostałości asfaltu, ptasie odchody, czy owady oraz nakładać preparat konserwujący. Poza tym, co najmniej raz na dwa tygodnie umyć auto na myjni bezdotykowej (bez użycia szczotki, która sprzyja zarysowaniom). Samochód pokryty powłoką powinien być garażowany.

Folia ochronna – wady i zalety

Folię ochronną uznaje się za najlepsze zabezpieczenie lakieru przed uszkodzeniami. Jej grubość dorównuje, a często nawet przewyższa grubość lakieru. Chroni przed odpryskami kamieni, otarciami powstałymi na parkingu, rysami i warunkami atmosferycznymi. Jest odporna zarówno na bardzo wysoką, jak i niską temperaturę. Większość folii dostępnych na rynku cechuje samonaprawiająca formuła. Oznacza to, że niewielkie rysy powstałe w trakcie używania auta same się „zabliźniają”. Wielu kierowców korzysta z połączenia folii ochronnej i powłoki ceramicznej. Folia jest wówczas nakładana na przednią część samochodu, a powłoka na pozostałe elementy.

Główną wadą folii ochronnej jest jej wysoka cena. Sam proces nakładania jest skomplikowany i powinien się nim zajmować specjalista. Tylko wtedy można uzyskać oczekiwane efekty i najwyższą ochronę. Poza tym folia podkreśla nawet najmniejszą niedoskonałość lakieru, toteż przygotowanie samochodu do jej nałożenia (wyłączając auta z salonu) jest wyjątkowo czasochłonne. Należy pamiętać, że folie ochronne nie powinny pozostawać na powierzchni auta zbyt długo, gdyż grozi to odchodzeniem lakieru wraz z folią przy demontażu. Mimo że jej trwałość szacuje się na ok. 10 lat, w rzeczywistości już po kilku latach należy ją usunąć i zastąpić nową.

Zabezpieczenie lakieru samochodowego tuż po zakupie – dlaczego warto?

Codzienna eksploatacja samochodu powoduje, że lakier szybko niszczeje. Warunki atmosferyczne, zarysowania, piasek, błoto, ptasie odchody, czy nieprawidłowo dobrane środki czystości. Wszystkie te czynniki oddziałują negatywnie na wygląd i trwałość lakieru samochodowego. Warto zatem zadbać o jego ochronę i cieszyć się dobrze wyglądającym pojazdem jak najdłużej.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena