Franczyza to między innymi niższe koszty na start
Tworzenie placówki handlowej od podstaw oznacza włożenie w nią dużego wkładu własnego. Koszty, które trzeba ponieść już na samym starcie, można wymieniać bez końca: opłaty związane z lokalem, rejestracją firmy, dostawami towarów, stworzenie logotypu i nazwy, zaopatrzenie się w niezbędny sprzęt… Jest tego naprawdę dużo. Zależnie od rodzaju działalności suma może wynieść od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych.
Te kwoty są często niewyobrażalnie wysokie dla początkującego przedsiębiorcy – zwłaszcza w przypadku młodych, ale ambitnych osób, które chcą otworzyć własną działalność, jednak nie dysponują dużymi oszczędnościami. Nawet gdy stać nas na odpowiedni wkład własny, możemy obawiać się tak pokaźnej inwestycji. O niepowodzenie w samodzielnym prowadzeniu firmy bardzo łatwo, a złe decyzje mogą pozbawić nas środków do życia, a nawet wpędzić nas w spiralę długów.
Obawy są zupełnie zrozumiałe – warto rozważyć atrakcyjną, alternatywną opcję, którą jest franczyza. To model działalności gospodarczej oparty na dołączeniu się do dużej sieci handlowej lub usługowej. Jako franczyzobiorca możemy liczyć na dostęp do rozległej bazy wiedzy większej firmy i bieżącą pomoc w prowadzeniu biznesu. Dzięki współpracy z siecią franczyzową możemy wejść w ten świat ze zdecydowanie mniejszym kapitałem przeznaczonym na wkład własny. Zazwyczaj to właśnie sieć franczyzowa pokrywa część kosztów związanych z otwarciem nowego punktu pod swoim szyldem.
Żabka – największa polska franczyza
Taką ofertę przedstawia na przykład jeden z najważniejszych polskich graczy w sektorze handlowym, czyli Żabka. Na otwarcie placówki pod szyldem tej firmy na zasadach franczyzy wystarczy zaledwie ok. 5 tysięcy złotych własnego wkładu. Przedsiębiorca pokrywa jedynie koszt wstąpienia do sieci franczyzowej, opłatę za koncesję na alkohol, koszt zakupu kasy fiskalnej oraz ewentualnego zaopatrzenia sklepu w towary lokalne (pieczywo, nabiał, warzywa i owoce). Inne opłaty, czyli na przykład wynajem lokalu, umeblowanie i zatowarowanie sklepu czy rachunki za prąd – ponosi sieć franczyzowa. Dodatkowo sieć oferuje specjalne ubezpieczenie chroniące współpracujących z nią przedsiębiorców na wypadek niepowodzenia biznesu - tzw. Polisę na biznes.
Sieć franczyzowa – gotowa strategia marketingowa dla twojego biznesu
Dzięki przynależności do znanej sieci franczyzowej możemy liczyć nie tylko na niższy próg wkładu własnego potrzebnego do wkroczenia na rynek. To także wsparcie marketingowe ze strony franczyzodawcy. W praktyce ten fakt oznacza przede wszystkim, że nasza placówka zyskuje na kampaniach reklamowych prowadzonych przez franczyzę, pod której szyldem się rozwija. Informacje o aktualnej ofercie, nowościach i promocjach dostępnych w każdym punkcie sieci franczyzowej docierają do sporej grupy klientów dzięki reklamom w środkach masowego przekazu – na przykład w internecie czy w telewizji. Gdy zdecydujemy się na założenie niewielkiego, samodzielnego sklepiku osiedlowego, po prostu nie możemy liczyć na taki rozgłos, przez co początki mogą okazać się znacznie trudniejsze.
Istotnym czynnikiem dla sukcesu punktów handlowych i usługowych jest także rozpoznawalność marki i zaufanie, którym konsumenci darzą dany biznes. Zarówno świadome, jak i nieświadome skojarzenia z konkretną firmą mogą skutecznie skłonić nas do korzystania z usług danego punktu. Z tego względu franczyza (współpraca z siecią franczyzową) to bezpieczny i bardzo opłacalny wybór dla dopiero wchodzącego na ten rynek przedsiębiorcy.