Codzienne życie serwuje nam wiele sytuacji stresowych, które wywołują fizyczne i psychiczne napięcie. Istnieje wiele metod relaksacyjnych, które pomagają utrzymać równowagę psychiczną i ciało w dobrej kondycji- aktywność fizyczna, słuchanie muzyki, czytanie książek spotkania z przyjaciółmi itd.

Licencja: Creative Commons

Data dodania: 2020-04-24

Wyświetleń: 210

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
Techniki relaksacyjne dla każdego

Poniżej przedstawiam inną metodę służącą wyciszeniu, uzyskaniu wewnętrznego spokoju i głębszego relaksu.


1.Ćwiczenia wyobraźni
Ćwiczenie to wykonywane regularnie pozwala uzyskiwać wrażenie wewnętrznego spokoju, poprawia samopoczucie i daje dobre wyniki w łagodzeniu stanów lękowych, można je też wykorzystać dla zmniejszenia zmęczenia lub przeciwdziałaniu zmęczenia. Połóż rękę w okolicy serca i wyczuj jego bicie. Poczuj jak bije Twoje serce i jednocześnie powtarzaj sugestię „moje serce bije spokojnie i silnie”, trwaj tak przez chwilę, aż poczujesz wyraźnie miarowe bicie swojego serca. Następnie przesuń rękę w okolice splotu słonecznego (miejsce między końcem mostka i pępkiem), oddychaj przeponą miarowo i spokojnie. Nie staraj się sterować swoim oddechem ani na siłę go regulować, skup się na tym czy Twoja ręka unosi się do góry podczas wdechu i opada podczas wydechu. Teraz przypomnij sobie najbardziej wzruszające i przyjemne zdarzenie ze swojego życia. Niech to będzie coś jednoznacznie przyjemnego. Wyobrażaj sobie jakie dźwięki temu towarzyszyły, może jakieś szczególne zapachy – rozkoszuj się wonią, rozkoszuj się Samkiem. Dotykaj przedmiotów, są zimne czy ciepłe, przyjemne i miękkie w dotyku czy chłodne i delikatne, przywołuj kolory i formy, oglądaj je z każdej możliwej perspektywy . Trwaj w tym stanie aż do momentu odczucia przyjemnego ciepła rozlewającego się w okolicy splotu słonecznego, lub też do momentu uzyskania wzruszenia, mogą to być pojawiające się łzy lub poczucie błogiego spokoju. Na tym kończy się ćwiczenie.
Poprzez wizualizację przyjemnych doznań, pobudzane są w mózgu ośrodki nerwowe, które sterują pracą gruczołów dokrewnych, wrażliwością skóry i pracą naczyń krwionośnych. Ćwiczenie to wpływa na wydzielane endorfin przyczyniających się do poprawy samopoczucia. Regularne wykonywanie ćwiczenia, (można je wykonywać nawet kilkakrotnie w ciągu dni), poprawia nastrój, wycisza oraz łagodzi skutki stresu.


2.Techniki aktywne
Techniki aktywne(uprawianie różnych form sportu) pomagają szybko rozładować napięcie i złe emocje. Podczas wysiłku fizycznego twój mózg wytwarza więcej endorfin, naturalnych substancji przeciwbólowych, które poprawiają samopoczucie. Udowodniono również, że regularna aktywność fizyczna wpływa na zahamowanie procesu skracania się telomerów. Telomery to zakończenia chromosomów, które ulegają skróceniu po każdym podziale komórek. Skracanie telomerów prowadzi w końcu do śmierci komórek, regularne zaś uprawianie sportu spowalnia ten proces, wpływając tym samym na spowolnienie procesów starzenia się organizmu.


Łącząc aktywne i odprężające techniki relaksacyjne spada poziom hormonów stresu we krwi, oddech staje się głęboki, komórki dotlenione, serce pracuje wolniej, a mózg emituje fale alfa. Regularne stosowanie technik relaksacyjnych podwyższa próg wystąpienia reakcji stresowej.

Licencja: Creative Commons