Na co zwrócić uwagę zlecając wykonanie strony dla restauracji, jakie elementy powinna zawierać profesjonalna strona restauracji? W artykule dokonano przeglądu rozwiązań jakie są dostępne na rynku takich jak interaktywna karta dań na stronie restauracji czy system składania zamówień online.

Data dodania: 2019-09-24

Wyświetleń: 823

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Co powinna zawierać strona dla restauracji?

Strona internetowa składa się zwykle ze stałych elementów takich jak nagłówek, menu główne, treść i stopkę z informacjami dodatkowymi. Strona dla restauracji z pewnością powinna zawierać te stałe elementy, ale czy to wystarczy? A co z kartą dań, która jest podstawą funkcjonowania każdej restauracji?

Wygląd kart dań na stronach restauracji

Karta dań jest elementem kluczowym i nie może jej zabraknąć na stronie dla restauracji. Przeglądając strony wykonane dla restauracji dostrzegalny jest pewien trend, menu restauracji jest raczej marginalizowane, wykonane „na sztukę”. Jest ono publikowane w oparciu o skan menu papierowego, dostępnego w lokalu restauracji. Czasami zdarza się, że takie menu jest publikowane w formie dokumentu PDF, wersja tekstowa jest nieco lepszym rozwiązaniem ale to taki wariant menu na stronie restauracji to rzadkość. Czy takie rozwiązania są wystarczające? W większości przypadków menu w formie zeskanowanej karty dań lub PDF nie jest dobrym rozwiązaniem.

Najczęściej na stronach restauracji spotkamy menu w formie zeskanowanej karty dań. Niestety nie jest to dobre rozwiązanie ponieważ tekst na karcie dań w formie zdjęcia nie jest skalowalny w zależności od rozdzielczości ekranu. To powoduje, że menu staje się nie czytelne. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku małych ekranów smartfonów i tabletów, a w obecnych czasach większość użytkowników internetu korzysta właśnie z takich urządzeń. Bardzo popularne są również menu w formacji PDF, jest to nieco lepsze rozwiązanie ale nadal nie mamy możliwości czytelnego zaprezentowania menu na małych ekranach. Dodatkowo PDF jest otwierany w przeglądarce w nowej karcie co generuje dodatkowe zamieszanie. Ostatnim wariantem publikacji menu restauracji jest wersja karty dań w wersji tekstowej. Jest to zdecydowanie najlepszy z dotychczasowo opisanych wariantów prezentacji menu restauracji, ale niestety rzadko spotykany.

Wykonanie menu w tekstowej formie wiąże się zwykle z większym kosztem wdrożenia i problemami w przypadku edycji dań. Główny problem związanym z edycją menu w wersji tekstowej jest technologia i budowa panelu edycji treści CMS który najczęściej jest przystosowany do prezentacji tradycyjnych treści spotykanych na stronach internetowych, np. CMS Wordpress, Joomla czy inne dedykowane do prezentacji treści w formacie tekstu, z podziałem na akapity, a w menu mamy raczej układ tabelaryczny (nazwa, cena, dodatki, opis, niekiedy zdjęcie). To sprawia, że trudno jest utrzymać spójny wygląd poszczególnych pozycji menu a układ jest taki sam.

Jaka jest skala „problemu” związanego z nieczytelnym menu na stronie restauracji i czemu aż tak duża?

W poprzednim akapicie opisane zostały karty dań jakie najczęściej są spotykane na stronach restauracji, czyli karty dań w formie zdjęcia (skan papierowej karty dań), w formacie dokumentu PDF oraz tekstowe. Tego typu rozwiązania spotykać można na około 95% stron restauracji. Dlaczego tak wiele stron restauracji zawiera nieczytelne, wykonane w przedawnionej technologii karty dań? Zasadnicze powody są dwa, pierwszy wynika z trendu jaki obserwujemy w ostatnich latach w ramach którego nastąpił gwałtowny wzrost użytkowników korzystających ze smartfonów, w dodatku używających smartfonów jako podstawowego narzędzia do przeglądania sieci. To spowodowało, że rozwiązania stosowane na stronach internetowych restauracji jakie były stosowane jeszcze kilka lat temu stały się obecnie nieaktualne, a że odbyło się to w bardzo krótkim czasie to większość stron restauracji nie zostało jeszcze zaktualizowanych. Drugim problemem jest kwestia rozwiązań dostępnych na rynku. Firmy świadczące usługi wykonania strony dla restauracji oferują usługę wykonania strony dla różnych branży i nie posiadają narzędzi które pozwalają na wykonanie dedykowanych rozwiązań specjalnie dla restauracji. Często taka firma w jednym tygodniu wykonuje stronę dla restauracji po czym wykonuje strony dla innych branży jak np. motoryzacja, medycyna czy budownictwo. To sprawia, że taka firma świadcząca wykonanie strony internetowej nie jest w stanie przygotować dedykowanych rozwiązań dla poszczególnych branży, za każdym razem używa tego samego mechanizmu, najczęściej Wordpresa. Takie mechanizmy nie mają funkcjonalności pozwalającej na optymalną prezentację menu restauracji, są to narzędziami o szerokiej ogólnej funkcjonalności. Zasadniczo na rynku jest mało firm oferujących rozwiązania dedykowane dla restauracji, ma to z pewnością związek ze stopniem skomplikowania takiego oprogramowania i kosztem jego wytworzenia. Na szczęście istnieje kilka firm oferujących zaawansowane rozwiązania w tym zakresie.

Jak powinno wyglądać menu na stronie internetowej restauracji?

Ze względu na opisane mankamenty najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie oprogramowania dedykowanego. Na rynku pojawiają się narzędzia pozwalające na dodanie estetycznego menu na stronie restauracji. Takie oprogramowanie jest przystosowane do tworzenia menu restauracji i pozwala na dodawanie poszczególnych pozycji menu (dań, napojów dodatków) w łatwy sposób, zawiera odrębne pola do uzupełnienia nazwy dania, zdjęcia, opisu, rozmiaru czy ceny, Bardziej zaawansowane rozwiązania pozwalają na tworzenie wariantów dania, jest to bardzo wygodne, np wariant z frytkami lub pure, sałatka z buraczków lub marchewka z groszkiem. Inna funkcjonalność która również jest bardzo przydatna w przypadku tworzenia menu restauracji to dodatki do dania. Można w łatwy sposób wyszczególnić listę dodatkowych pozycji jakie można zamówić do danego dania, szczególnie przydatne w przypadku pizzy (opcjonalne sosy czy komponenty do pizzy).

Profesjonalne oprogramowanie powinno umożliwiać publikację interaktywnego menu restauracji bezpośrednio na stronie restauracji, dodatkowo dawać możliwość aktywowania systemu zamówień online, który pozwala na zamawianie jedzenia z opcją na wynos lub z dostawą bezpośrednio na stronie restauracji. Oprócz wspomnianej funkcjonalności w ramach systemu zamawiania online powinien znajdować się mechanizm rezerwacji stolika w restauracji również dostępny w formie dodatku do strony restauracji. Rozwiązania tego typu gwarantują maksymalną przejrzystość i czytelność menu restauracji, oraz dają duże możliwości na promowanie restauracji w mediach społecznościowych jak Facebook. Dodanie wpisu promującego danie wraz ze zdjęciem dania, opisem i promocjami to kwestia jednego kliknięcia. Warto również wspomnieć o możliwościach umieszczenia interaktywnego menu restauracji bezpośrednio na stronie Fanpage restauracji ale takie rozwiązania są bardzo rzadko spotykane. Posiadając taki zestaw narzędzi restauracja ma możliwość promowania restauracji i obsługę zamówień online na wielu kanałach dystrybucji począwszy od własnej strony internetowej, aż po social media czy zewnętrzne portal zamawiania online.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena