Restauracje coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania pozwalające na składanie zamówień online. Jest to stosunkowo nowa branża, dużo restauratorów ma więc problem z odnalezieniem się w tej materii. Najwięcej niejasności i problemów przysparza temat reklamy i promowania restauracji w sieci, taki temat został poruszony w ramach konferencji przez firmę restauracja.online lidera na rynku systemów zamówień online.

Data dodania: 2023-04-12

Wyświetleń: 393

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

RELACJA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Marketing, reklama i promowanie restauracji w sieci

Kolejny dzień konferencji i kolejna relacja wybranego wydarzenia. Znajdujemy się na konferencji Gastrobiznes w Poznaniu. Poruszane są tu tematy rozwoju i wsparcia branży gastronomicznej oraz tematyka marketingu i reklamy restauracji w sieci. Restauratorzy mogą uczestniczyć w panelach dyskusyjnych i szkoleniach między innymi na temat reklamy i promocji restauracji w sieci, zarządzania kosztami i personelem czy też uzyskać darmowe porady prawne. W trzydniowej konferencji bierze udział kilkuset restauratorów z całego kraju. Spotykamy zarówno właścicieli znanych sieci ogólnopolskich jak i właścicieli pojedynczych lokali, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje.

Tematem kolejnego dnia konferencji Gastrobiznes jest Gastronomia w sieci czyli marketing i reklama restauracji. Tego dnia przedstawione zostało całe spektrum rozwiązań IT wspierających działalność sektora w internecie. Największym powodzeniem cieszył się panel dotyczący marketingu i reklamy restauracji w sieci prowadzony przez specjalistę do spraw sprzedaży w Resturacja.online pana Patryka Nowaka.

W ramach krótkiego wprowadzenia Restauracja.online to zestaw rozwiązań IT rozwijany przez firmę Stronex.pl funkcjonującą na rynku IT od 18 lat. Stronex.pl działa w przestrzeni stron i sklepów internetowych. Co więc ma wspólnego z Horeca? Pięć lata temu firma wypuściła na rynek produkt dedykowany dla restauracji pod nazwą Restauracja.online, był to zestaw narzędzi i funkcjonalności wynikający z wcześniejszych realizacji i projektów związanych z restauracjami i branżą gastronomiczną dostepny w formie kompletnego systemu zamawiania łatwego do wdrożenia na stronach www restauracji. Tak więc Restauracja.online to strony z systemem zamawiania online lub wtyczki do stron, które zostały wyposażone w mechanizmy odpowiadające specyficznym potrzebom sprzedaży jedzenia w internecie. Jak czytamy w folderze informacyjnym, rozwiązania Restauracja.online to kompleksowe narzędzie wspierające marketing w internecie oraz wsparcie restauracji przez specjalistów z branży marketingowerj i informatycznej. Są to nie tylko nowoczesne i pełnowartościowe strony www, którymi można w pełni zarządzać, ale również cały panel restauratora w którym znajdziemy masę narzędzi dzięki którym zwiększymy sprzedaż w sieci a także stałe aktualizacje, dostęp do nowych funkcjonalności czy wsparcie specjalistów IT i reklamy. W zakresie funkcjonalności firma wymienia tu między innymi: innowacyjny system "Technologia 24/7" dzięki której klienci mogą składać zamówienia online zawsze (inteligentne mechanizmy zasugerują odpowiedni czas dostawy lub odbioru zamówienia), Super ceny, Pakiet promocji (promocje stałe, happy hour, promocje do zamówienia), Pakiety lojalnościowe, Grupy klientów, Newslettery mail i SMS wysyłane w panelu.

Kilka minut panelu zostało poświęcone na krótką prezentację możliwości systemu i muszę przyznać, że zakres funkcjonalności jest imponujący. Mogliśmy przyjrzeć się mu zarówno z perspektywy restauratora jak i klienta restauracji. Niewątpliwie jest to rozwiązanie mocno przemyślane i dopracowane dzięki czemu z perspektywy klienta jest przyjemne w obsłudze. Panel restauratora natomiast, mimo iż rozbudowany, to wydaje się być intuicyjny i raczej nie powinien przysparzać problemów z obsługą.

Główna część dyskusji skupiona była na problemie zwiększenia sprzedaży w sieci. Jest to punkt, który budził największe zainteresowanie. Koszty utrzymania restauracji w ostatnim czasie znacząco wzrósł, co za tym idzie restauracje które chcą utrzymać się na rynku zmuszone są do zwiększenia nacisku na działam marketingowych. Przy obecnym poziomie konkurencji wyróżnienie się na rynku i przekonanie do siebie klientów nie jest proste, więc ten temat niewątpliwie wart jest zgłębienia.

Pierwszą z poruszonych kwestii i pozornie najprostszą było dopasowanie modelu promocyjnego do grupy odbiorców. Podczas wykładu przedstawiono kilka technik sprzedażowych dopasowanych do branży i zagadnień, tak aby restauratorzy mogli w prosty sposób wdrożyć je w swoich firmach.

Mimo, iż osoby pracujące w sprzedaży teoretycznie powinny wiedzieć jaka moc drzemie we wszelkiego rodzaju promocjach i specjalnych ofertach, tak tu wydaje mi się, że część restauratorów ma pewne zaległości w temacie psychologii sprzedaży. Po reakcjach poniektórych uczestników widziałam, że nie do końca podobał im się początkowo sam pomysł „oddawania” części swojego zysku klientom. Dziwi mnie to, bo z drugiej strony część osób nie widzi problemu z oddawaniem niemałej części zarobionych pieniędzy koncernom zagranicznym będącym właścicielami portali do zamawiania jedzenia. Ta kwestia również została poruszona na spotkaniu. Koszty, które restauratorzy ponoszą, na rzecz zamówień zewnętrznych są ogromne. Spokojnie mogłyby one pokryć koszt strony z systemem zamawiania, promocji na prywatnej stronie dla klientów a i tak byłyby niższe niż te portalowe.

Mało kto ma świadomość jak duże są to kwoty, myślę, że istotną kwestią jest mówienie o tym głośno. Pokazywanie nam, klientom restauracji, w jaki sposób możemy wesprzeć ulubiony lokal. Okazuje się, że wystarczy złożyć zamówienie bezpośrednio przez stronę restauracji zamiast przez portal aby znacząco zwiększyć jej zysk.

Firma Restauracja.online sama ruszyła z akcją informacyjną dla klientów restauracji. Cała kampania ma na celu zobrazowanie klientom jaka część kosztu ich posiłku przypada w udziale portalom do zamawiania jedzenia. Jest to ciekawy pomysł, grafiki reklamowe przyciągają uwagę i mają przyjemną formę dzięki czemu są łatwiej zapamiętywane. Myślę, że jest to interesująca forma wspierająca restaurację, a jak sam prowadzący wspomniał bez restauracji nie ma Restauracja.online.

Wracając jednak do głównego tematu. Na panelu dowiedzieliśmy się jak istotne dla biznesu w dzisiejszych czasach jest posiadanie strony internetowej. Bez niej na własne życzenie „ukrywamy się” przed ogromną grupą klientów, która swoją wiedzę na temat nowych lokali zdobywa właśnie z internetu. Okazuje się, że nadal wiele lokali nie posiada strony internetowej lub bazuje wyłącznie na profilu FB, często niedocenianym i prowadzonym „po macoszemu”, bez większego zaangażowania. Oczywiście posiadanie fanpage jest również bardzo ważnym czynnikiem walki o klienta i tu Pan Patryk przedstawił kilka sposobów na aktywne, konsekwentne i przede wszystkim skuteczne prowadzenie profilu restauracji. Mogliśmy zobaczyć na konkretnych przykładach czym cechuje się profil przynoszący zyski i zainteresowanie nowych grup klientów. Poznaliśmy techniki prowadzenia konta i najpopularniejsze trendy jeśli chodzi o profile restauracji. Duże znaczenie ma również budowanie relacji z klientami, jest ona istotnym elementem sukcesu na tym polu. Mimo wszechobecnych reklam i manipulacji potrzebami, a może właśnie dlatego, bardzo istotne są emocje jakie wzbudzamy w naszych odbiorcach. Okazuje się, że emocje są głównym elementem, nieomal każdej decyzji przez nas podejmowanej, również tej związanej z zakupami. Warto mieć tego świadomość aby w odpowiedni sposób pokierować rozwojem swojej firmy.

Dowiedzieliśmy się również jak zintegrować swoją stronę z systemem zamawiania online z profilem FB oraz jak skutecznie przekierować klienta na zamawianie online poprzez stronę restauracji zamiast na portalach. Jest to bardzo szerokie zagadnienie, a produkt Restauracja.online posiada wiele narzędzi wspierających w tym zakresie. Mowa tu oczywiście o funkcjach marketingowych, promocyjnych, newsletterach, ale również o ułatwieniach dla klienta jak na przykład opcja łatwego założenia konta przez klienta dzięki czemu strona działa jak aplikacja (podpowiedzi adresów, ostatnich wyszukiwań, podgląd historii zamówień, itd.) bez konieczności pobierania kolejnej aplikacji na telefon.

Na koniec poruszony został problem, który dotyka wielu restauratorów, braki kadrowe. Oczywiście części personelu nie da się zastąpić i tak, na przykład kucharza nie zastąpi nawet najlepsza sztuczna inteligencja. Tak w innych przypadkach sporą pomocą może być optymalizacja części procesów, którą oferuje system Restauracja.online. Zostały tu wymienione między innymi: inteligentne rozwiązania prognozowania czasu, kosztu dostawy oraz czasu przygotowania dania, dzięki którym nie ma potrzeby aby osoba z obsługi sprawdzała czy dostawa na dany adres jest możliwa, jaki byłby koszt i czas jej realizacji. Mechanizmy bazujące między innymi na rozwiązaniach Google Matrix Distance oraz specjalnie zaprojektowanych algorytmach wyliczą wszystkie parametry na podstawie wprowadzonych danych. Dodatkowe możliwości daje również mechanizm zatrudniania zewnętrznych dostawców, co również pozwala zmniejszyć koszty pracy.

Ostatnie lata nie oszczędzały branży gastronomicznej, pandemia, wzrost cen i kosztów utrzymania firm to tylko kilka z czynników, przez które wiele restauracji musiało bezpowrotnie zniknąć z naszego rynku. Dzisiejsza rzeczywistość nie jest prosta dla przedsiębiorców, tym bardziej wymaga to jeszcze większego zaangażowania w marketing firmy, większej elastyczności i otwartości na nowe rozwiązania. Myślę, że dzisiejszy panel ze specjalistą do spraw sprzedaży w sieci firmy Restauracja.online Panem Patrykiem Nowakiem może okazać się krokiem milowym dla części uczestników. Może on zaowocować dużymi zmianami w podejściu restauratorów zarówno do swoich klientów jak i całego modelu marketingowego wdrożonego w ich restauracjach. Restauracja.online to system który zawiera funkcjonalności pozwalające na reklamę, marketing i promowanie restauracji w sieci we własnym zakresie przez restauratorów. Są to rozwiązania przemyślane marketingowo i skuteczne, pozwalają na budowanie pozycji w sieci, w wynikach Google oraz na Facebook. W razie potrzeby restauratorzy korzystający z systemu Restauracja.online mają również możliwośc konsuktacji ze specjalistami w dziedzinie marketingu i reklamy. Z całą pewnością wiedza pozyskana od specjalistów tu na konfertencji jak i w ramach konsultacji dla użytkowników systemu Restauracja.online poskutkuje prężnym rozwojem wielu lokali.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena