1
głosów
- +

Jak konsekwentnie realizować marzenia?

Autor:

Aktualizacja: 29.08.2017


Kategoria: Rozwój Osobisty / Samodoskonalenie


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 345 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Jak konsekwentnie realizować marzenia?

Przyjemnie jest o czymś marzyć, a przybliżać się do celu- jeszcze przyjemniej. Dlaczego czasem jest tak trudno zrobić krok do przodu w realizacji upragnionego marzenia? Co sprawia, że tak łatwo rezygnujemy z kolejnych działań? Odpowiedź tkwi w niewystarczającej sile woli. Dobrą wiadomością jest jednak to, że można ją wyćwiczyć!


Wszyscy do czegoś dążymy: chcemy schudnąć 15kg, dostać awans, dobrze wychować dzieci czy zostać człowiekiem sukcesu. Nieważne jak szczytne mamy cele, osiągnięcie każdego z nich wymaga samozaparcia i nieustannej kontroli za co odpowiada silna wola. I to właśnie jej brak oddala nas od sukcesu.

Przypomnij sobie ile razy obiecywałeś, że codziennie rano będziesz biegać, zrezygnujesz ze słodyczy czy poważniej podejdziesz do swoich obowiązków. Na początku wszystko szło jak z płatka. Ile wytrwałeś? Tydzień? Miesiąc? Pół roku? Potem prawdopodobnie poczułeś się zmęczony i wszystko porzuciłeś. Przyczyna takiego zachowania tkwi w tym, że siła woli i samokontrola są ograniczone.

Przez całe stulecia uważano, że to nieprawda. Psychologowie twierdzili, że jeśli się czegoś pragnie wystarczająco mocno, zdobędzie się siłę by to osiągnąć. To podejście zmieniło się dopiero w 1996 roku dzięki eksperymentowi profesora Baumeistera.

Do pokoju zaprosił on grupę 67 uczestników i położył przed nimi ciastka czekoladowe. Tylko połowa z badanych mogła skosztować smakołyków, drugą poproszono natomiast o zjedzenie kilku rzodkiewek. Można sobie wyobrazić z jaką pokusą musieli walczyć uczestnicy drugiej grupy. Niektórzy brali ciastka do ręki zachwycając się ich zapachem, jednak ich nie kosztowali. Następnie uczestników poproszono o rozwiązanie zagadki, której tak naprawdę nie dało się rozwiązać. Ci, którzy jedli ciastka poświęcili dwa razy więcej czasu na zagadkę i podjęli dwa razy więcej prób niż pozostali. Badanie to potwierdziło, że wola stanowi ograniczony zasób, który ulega wyczerpaniu przy opieraniu się pokusom. Baumeister nazwał to zjawisko wyczerpującym się ego. Przeprowadzono jeszcze wiele badań i wszystkie potwierdziły rezultaty tego eksperymentu.

 

Na co tracimy siłę woli?

Nieustannie toczymy walkę z pokusami dnia codziennego i mimo, że staramy się wypełniać swoje obowiązki jak najlepiej, często mamy ochotę przejrzeć serwisy społecznościowe, obejrzeć zabawny filmik czy wyrwać się wcześniej z pracy na spotkanie ze znajomymi.

Siłę woli niszczy również ciągłe kontrolowanie zachowań i ukrywanie emocji. Wymaga tego etyka zawodowa i zasady korporacyjne. Nawet jeśli atmosfera jest napięta, a Ty nie zgadzasz się z decyzjami innych, starasz się nie podnosić głosu i nie złościć na współpracowników.

Negatywnie na wolę wpływa także ignorowanie sygnałów własnego ciała. Ból głowy, senność, osłabienie czy powracające zmęczenie to sygnał, że trzeba odpocząć zamiast brać na swoje barki zbyt wiele obowiązków.

 

Jak ćwiczyć siłę woli?

Siłę woli można trenować tak, by jej zapasy starczały na realizację każdego marzenia. W 1999 roku w rezultacie kolejnego eksperymentu profesor Baumeister zauważył, że studenci, którzy świadomie pracowali nad silna wolą znacznie lepiej radzili sobie z samokontrolą niż Ci, którzy nie podejmowali takiego wysiłku.

Wniosek? Siłę woli można udoskonalać poprzez regularne ćwiczenia.

Te kroki pomogą Ci uzyskać duże pokłady silnej woli i zrealizować każdy cel:

1.Planuj ważne zadania na rano.

Samokontrola lepiej pracuje rankiem po przespanej nocy, kiedy budzisz się zregenerowany i pełen energii. Co to oznacza w praktyce? Jeśli zaplanowałeś więcej czasu poświęcić na sport, zacznij trenować z rana. Jeśli Twój cel to dokończenie projektu czy napisanie książki- zarezerwuj czas na te zadania o poranku.

2. Rozsądnie zarządzaj swoją energią zachowując spokój.

Badania pokazały, że większość ludzi lubi silne emocje takie jak niepokój czy nawet stres. Wiele osób pije kawę by pobudzić organizm odkładając przy tym ważne sprawy na ostatnią chwilę. W rezultacie pracują oni pod wpływem adrenaliny i presji czasu.

Takie emocje oraz działania bardzo osłabiają umysł i ciało. Im bardziej jesteś zmęczony, tym mniejszy zasób Twej silnej woli. Daj sobie czas na odpoczynek. Wystarczy tylko 15 minut duchowej relaksacji by zregenerować zapasy woli.

3. Nie bierz na siebie zbyt dużo

Nie rozdrabniaj się na kilka czynności. Jeśli chcesz schudnąć, warto skupić się wyłącznie na tym działaniu, a osiągnięcie celu będzie o wiele łatwiejsze.

4. Skoncentruj się na głównym celu

Im bardziej skupiasz się na realizacji najważniejszego zamierzenia tym mniejsza szansa, że siła woli się wyczerpie. Za każdym razem, gdy zaczyna Ci jej brakować pomyśl jak będziesz się czuć gdy Twoje marzenie stanie się rzeczywistością.

Więcej ciekawostek znajdziesz tutaj

Lista Tagów: silna wola, rozwój

Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij