1. Notuj to, co jest naprawdę ważne i jesteś pewien, że Ci się przyda. W notatkach często zawarte są zupełnie zbędne informacje, które tylko rozpraszają uwagę. Jeśli nie wiesz czy część z informacji jest przydatna, możesz albo ją zapisać na marginesie, albo użyć jedynie słowa-klucza i w razie wypadku go rozbudować.
2. Pisz własnymi słowami, a nie wprost z książki czy treści wykładu, ponieważ w ten sposób lepiej zrozumiesz materiał. Zdarzają się oczywiście przypadki, gdy należy notować pewne informacje dosłownie, jak np. przepisy prawne lub niektóre definicje.
3. Jeśli piszesz szybko, Twoje pismo może stać się niewyraźne. A nieczytelność jest wielką wadą notatek, ponieważ nie skupiasz się na odczytaniu potrzebnej treści, a jedynie na zrozumieniu poszczególnych słów. Pisz wyraźnie, a przynajmniej się postaraj.
4. Notuj w sposób przejrzysty. Nie używaj zbyt małych odstępów między wersami, ale też nie pisz rozwlekle. W pierwszym przypadku będziesz miał trudności z rozczytaniem, a w drugim krótka notatka znajdzie się na kilku kartkach.
5. Łącz różne fakty. Połączone ze sobą w pewien sposób wiadomości, postaraj się zapisywać blisko siebie, pamiętając o przejrzystości. Możesz również używać strzałek, które połączą ze sobą dane fakty. Jeśli w notatce znajdzie się dużo różnych powiązań, wiele strzałek może zaburzyć całokształt treści. W takim wypadku, nie musisz łączyć jednego punktu z początku strony razem z drugim na samym dole. Możesz na końcu pierwszej informacji narysować małą strzałkę wraz z odnośnikiem do powiązanego z nią punktu.
6. Żeby napisać dobrą notatkę, skup się na czytanym bądź słuchanym materiale. Jeśli Twoja uwaga będzie rozproszona, będziesz mieć problemy zarówno ze zrozumieniem treści, jak i z efektywnym jej notowaniem.