Ich motywy są bardzo zróżnicowane - od chęci uniezależnienia się od pracodawcy do poszukiwania możliwości wyższych zarobków. Nie ulega wątpliwości, iż własna działalność gospodarcza to dobre rozwiązanie dla ludzi przedsiębiorczych, samodzielnych i chcących pracować na swoim. Samo założenie firmy nie jest procesem ani długotrwałym ani skomplikowanym - zazwyczaj wystarczy kilka dni i minimum formalności. Oto podstawowe kroki do założenia własnej firmy.
1. Wybór formy prawnej i sposobu opodatkowania
Pierwszym krokiem w zakładaniu działalności gospodarczej jest wybór jej formy prawnej - co ma niebagatelny wpływ na sposób jej funkcjonowania, czas rejestracji, wysokość podatków i składek ZUS oraz odpowiedzialności właściciela. Do wyboru jest kilka form - jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka (między innymi z ograniczoną odpowiedzialnością, jawna, cywilna, komandytowa czy partnerska). Równie ważne jest wybranie formy opodatkowania - co jest uzależnione od rodzaju prowadzonej działalności, prognozowanych przychodów i chęci korzystania z określonych ulg. Najbardziej popularne formy opodatkowania to PIT, CIT, ryczałt oraz karta podatkowa.
2. Rejestracja firmy
Kolejnym krokiem w zakładaniu własnej firmy jest jej zarejestrowanie - w KRS (bardziej skomplikowana forma, przeznaczona przede wszystkim dla spółek) lub w CEIDG. Znacznie popularniejsza jest rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - jest bezpłatna i można ją wykonać online, a odpowiedni kreator podpowiada, w jaki sposób należy wypełnić formularz. We wniosku należy umieścić wszystkie niezbędne dane (takie jak nazwa firmy, adres, przedmiot działalności oraz datę jej rozpoczęcia). Formularz wysłany do CEIDG (nadający numer NIP) jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS, Urzędu Skarbowego oraz do krajowego rejestru podmiotów gospodarczych (co skutkuje nadaniem numeru REGON). W przypadku chęci zostania płatnikiem VAT należy złożyć do Urzędu Skarbowego druk VAT - R i uiścić odpowiednią opłatę. W sytuacji, gdy transakcje handlowe będą prowadzone także z kontrahentami z Unii Europejskiej, niezbędne jest złożenie wniosku o nadanie VAT - UE.
3. Założenie konta bankowego
Wprawdzie przedsiębiorca na ma obowiązku zakładania konta firmowego, to bez wątpienia jest to duże ułatwienie prowadzenia działalności. W celu założenia rachunku należy udać się do wybranego banku z następującymi dokumentami: dowód osobisty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz zaświadczenie o nadaniu numeru NIP i REGON. Należy przy tym pamiętać o tym, iż o numerze konta bankowego powinien być powiadomiony ZUS i Urząd Skarbowy.
Po przejściu wszystkich formalności z założeniem działalności gospodarczej należy dodatkowo zadbać o kilka szczegółów - takich jak wyrobienie pieczątki firmowej, stworzenie logo firmy czy założenie strony internetowej. Od tego momentu przedsiębiorstwo może funkcjonować jako legalny podmiot gospodarczy.