Każdy z Nas od czasu do czasu spotyka się ze sprawami, w których nieodzowna okazuje się pomoc prawnika. Pomoc świadczona przez radcę prawnego czy adwokata nie tylko gwarantuje profesjonalizm, który zwiększa szansę na osiągnięcie pozytywnego rezultatu.

Data dodania: 2016-12-20

Wyświetleń: 1115

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak przygotować się do wizyty w kancelarii?

Samo spotkanie z prawnikiem może być jednak dość onieśmielające – zwłaszcza, gdy jest to nasza pierwsza wizyta w kancelarii. Będziemy przecież zmuszeni do wyjawianie profesjonaliście problemów, z którymi się borykamy, a mają one często delikatną naturę.

Co więcej, od tego, czy w prawidłowy sposób przedstawimy radcy prawnemu nasz problem, zależy w dużej mierze skuteczność jego późniejszych działań.

Na szczęście istnieje wiele sposobów, które zaoszczędzą nam stresu podczas wizyty w kancelarii oraz sprawią, że ułatwimy działanie naszemu przyszłemu pełnomocnikowi – poniżej lista najważniejszych rzeczy, o których należy pamiętać, zanim spotkamy się z prawnikiem.

  1. Zawsze umawiajmy się na spotkanie

Zanim zdecydujesz się na wizytę w kancelarii KONIECZNIE wcześniej zadzwoń lub napisz maila celem umówienia się na spotkanie.

Podczas rozmowy czy wysyłania wiadomości zwięźle opisz sprawę, z którą chcesz się zwrócić – np. „potrzebuję konsultacji w sprawie rozwodu” albo „wydaje mi się, że zostałem niesłusznie zwolniony z pracy”.

Czemu to takie ważne?

Kancelaria prawna to bardzo specyficzna instytucja. Osoby w niej pracujące często zmuszone są do przemieszczania się (np. celem udziału w rozprawie toczącej się przed sądem). Co więcej – w ramach danej kancelarii poszczególni prawnicy różnią się zakresem swoich specjalizacji. Nie można pominąć też okoliczności, że częstokroć w kancelariach umawiane są wielogodzinne spotkania z innymi petentami.

Jeżeli przybędziemy do kancelarii bez uprzedniego zapowiedzenia się, możemy zdarzyć się sytuacja, w której część jej załogi nie będzie obecna – co za tym idzie, nieobecny może być specjalista z dziedziny, której dotyczy nasz problem prawny.

Co więcej, jeżeli tego dnia w kancelarii umówiono wiele spotkań, poświęcony Nam czas może być znacząco ograniczony, co utrudni poprawną komunikację.

  1. Zawsze miejmy ze sobą wszystkie dokumenty dotyczące sprawy.

Gdy umówiliśmy się już na spotkanie w kancelarii weźmy ze sobą każdy świstek papieru, który jest związany ze sprawą. Dotyczy to umów, wezwań, czy otrzymanych pism procesowych. Istotna może okazać się nawet sama koperta, w której przesłano nam pismo, gdyż po nr. przesyłki da się określić datę faktycznego jej otrzymania, a co za tym idzie – także czas, jaki pozostał do zmieszczenia się w terminach w danej sprawie.

Jeżeli mamy wątpliwości co do tego, jakie dokumenty przynieść, przed wizytą dopytajmy się telefonicznie kancelarii, jakie pisma mogą okazać się zasadne podczas pierwszej wizyty.

  1. Przed wizytą dowiedzmy się, czy kancelaria na etapie pierwszej rozmowy pobierze od Nas jakieś opłaty.

Praktyka kancelarii i poszczególnych prawników bywa różna. Część podczas początkowych kontaktów nie pobierze wynagrodzenia – te będzie konieczne dopiero na etapie zlecenia prowadzenia spraw.

Istnieje jednak także praktyka, że konsultacja z prawnikiem, niezależnie od jej charakteru, jest odpłatna. Ustalenie już na początku współpracy, na jakich zasadach będziemy się rozliczać, pozwoli uniknąć wielu niemiłych sytuacji.

  1. Sporządźmy spis najważniejszych zagadnień, jakie chcielibyśmy omówić podczas wizyty.

Pamięć ludzka jest zawodna – w szczególności w momentach stresujących. Papier jednak nie zapomina nigdy. Mając rozpiskę najważniejszych zagadnień, jakie chcielibyśmy omówić, mamy pewność, że nie pominiemy żadnego z nich.

  1. Zawsze mówmy prawdę i nie pomijajmy szczegółów.

Już na etapie wstępnych konsultacji profesjonalny pełnomocnik w osobie radcy prawnego czy adwokata zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy wszystkich okoliczności, które mu wyjawisz.

Oznacza to, że nawet policja czy inne służby nie są w stanie wydobyć od takiego prawnika jakichkolwiek danych dotyczących Naszej sprawy – innymi słowy – wszystko zostanie między Nami a prawnikiem.

Część spraw, z jakimi zwracamy się do radców i adwokatów jest dość delikatna, a często nawet wstydliwa.

W pełni zrozumiałe jest, że nie czujemy się w pełni swobodnie podczas rozmowy z obcą osobą i pragniemy zachować dla siebie bardziej intymne bądź krępujące szczegóły. Warto jednak nie pomijać ich w rozmowie, a już w szczególności – nie mijać się z prawdą.

Wprowadzenie w błąd własnego pełnomocnika jest bowiem bardzo złym pomysłem. Często cała strategia dotycząca sprawy opiera się na naszych wstępnych wyjaśnieniach. Jeżeli Nasz prawnik będzie pozostawać w  błędzie co do tego, jak było naprawdę, może spowodować to obranie błędnej strategii, np. poprzez powołanie dowodów, które ostatecznie nas pogrążą, zamiast nam pomóc. 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena