Otóż podstawą porozumienia jest zawsze komunikacja, ale ona często zawodzi.
Komunikacja technicznie
Komunikacja jest procesem wieloetapowym: komunikat jest
- formułowany,
- kodowany,
- przekazywany,
- odkodowywany
- interpretowany.
Formułowanie i interpretacja odbywają się często podświadomie: to to, co CHCEMY powiedzieć albo to, co CHCEMY zrozumieć.
Kodowanie to próba zaklęcia komunikatu w formę słowną, a dekodowanie to odwrócenie tego procesu.
Przekazywanie, to tylko mówienie, czynność, która jest często utożsamiana z komunikacją, ale to przecież nie to samo: nie każdy, kto do Ciebie mówi, rozmawia z Tobą.
Czy można nie umieć rozmawiać?
Ależ oczywiście! Rozmowa, czyli przekazywanie własnych myśli i aktywne słuchanie drugiej osoby to umiejętności dużo mniej powszechne, niż się wydaje. Jeśli wydaje Ci się, że inni zawsze mówią ciekawiej od Ciebie, że Twoje prośby i polecenia są zawsze ignorowane, jeśli masz wrażenie, że nie umiesz zainteresować drugiej osoby albo że Twój rozmówca nie w pełni rozumie, co masz na myśli, to są to właśnie błędy w komunikacji. Dlaczego niektórych osób słucha się z zapartym tchem? Dlaczego nie każdy ma charyzmę? Dlaczego tak często kłócimy się z tymi, na których najbardziej nam zależy? Wszędzie odpowiedzią jest niewiedza na temat tego CO i JAK mówić i jak słuchać drugiej osoby.
Nauka charyzmy
Czy charyzma jest cechą charakteru? Do pewnego stopnia tak, ponieważ niektórym umiejętność wyrażania własnych próśb i życzeń przychodzi z naturalną łatwością. Tego jednak można się nauczyć. Precyzyjny, jasny styl wysławiania się, odpowiednia intonacja, głośność, budowa wypowiedzi - to właśnie takie czynniki składają się na to, co nazywamy charyzmą, a przecież tego wszystkiego z powodzeniem można się nauczyć. Jeśli chcesz nauczyć się mówić w taki sposób, aby inni Cię rozumieli i robili to czego oczekujesz, polecamy Ci kurs ze strony o skutecznej komunikacji, który skupia się właśnie na umiejętności wyrażania próśb i życzeń.
Do rozmowy też trzeba dwojga
Ze schematu komunikacji wynika, że w rozmowie powinny brać udział dwie osoby. Dlatego warto umieć nie tylko mówić, ale również słuchać. Kluczem do szczęścia jest bowiem nawiązanie korzystnych relacji z otoczeniem, a zatem poprowadzenie każdej z rozmów trochę inaczej. Każda z nich ma bowiem jakiś konkretny cel, który realizuje się albo przez mówienie, albo przez słuchanie. Aktywne słuchanie jest podstawą do formułowania czytelnych odpowiedzi, dlatego, aby mówić, trzeba słuchać. Jeśli nie słuchasz rozmówcy, nie możesz prowadzić z nim dialogu, bo to tylko pogłębia istniejące różnice zdań i do niczego nie prowadzi.
Dlaczego trzeba się tego nauczyć?
Nawet nie wiesz, jak niewiele jest osób, które rzeczywiście potrafią rozmawiać. Większość z nas nigdy nie miała możliwości nauczyć się tej trudnej sztuki, dlatego tak ważne jest, żeby nauczyć się jej teraz. Życie w XXI wieku wymaga od nas pozostawania w kontakcie zawsze i z wieloma osobami. Żeby stać się szczęśliwym, trzeba umieć się komunikować. Właśnie do tego Cię zachęcam i myślę, że dla Ciebie również będzie to atrakcyjne. Umiejętność komunikacji nie bierze się znikąd. Są tacy, którzy twierdzą, że im to nie jest potrzebne, ale to oni najczęściej nie potrafią się komunikować. Ci ludzie nigdy nie są szczęśliwi - nie bądź jednym z nich, postaw na zmiany na lepsze. Wystarczy tylko chęć do podjęcia pracy nad sobą i czas - bez tego niestety nawet najlepsze kursy i poradniki niczego nie zmienią.