Często osoby, które dopiero zaczynają przygodę z siłownią, zastanawiają się nad tym, czy lepiej trenować całościowo, czy podzielić trening na poszczególne grupy mięśni. Podpowiemy wam, jaką drogę wybrać.

Data dodania: 2016-10-14

Wyświetleń: 735

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Full Body Workout czy split? Jak zaplanować trening?

Czym równią się dwa tryby trenowania? W Full Body Workout pracujemy nad wszystkimi partiami mięśni jednocześnie. Ćwiczymy zatem całościowo, a później dajemy mięśniom odpocząć. Mięśnie potrzebują czasu na regenerację, by mogły wzrastać. Przy takim treningu możemy więc ćwiczyć maksymalnie co 3-4 dni, by uniknąć przetrenowania i kontuzji oraz aby zobaczyć realne efekty swoich wysiłków.

 

Przeciwieństwem FBW jest split czyli trening dzielony. W tym przypadku, jak nietrudno się domyślić, ćwiczymy osobno poszczególne partie mięśni. Jednego dnia trenujemy zatem mięśnie klatki, a następnie dajemy im czas na regenerację i trenujemy inne partie. Pozornie ćwiczymy zatem częściej. Trening poszczególnych mięśni jest też bardziej intensywny niż w przypadku FBW.

 

W splicie poszczególnym partiom mięśni poświęcamy więcej czasu i uwagi. Początkującym wydaje się, że daje on szybsze efekty. Uchodzi też za bardziej „profesjonalny”. W taki sposób ćwiczą zawodowi kulturyści. Jeśli zatem chcemy ambitnie podejść do zadania, często wydaje nam się, że będzie to jedyny słuszny wybór. Full Body Workout uchodzi w niektórych kręgach za trening lżejszy i przeznaczony bardziej dla kobiet.

 

Jak to często bywa, powszechne opinie nie są jednak w tym przypadku do końca zgodne z prawdą. Czy aby na pewno już na początku drogi warto rzucać się na głęboką wodę? Niekoniecznie. Nawet przy najszczerszych chęciach i największych ambicjach nie prędko dorównasz zawodowym kulturystom i należy zdać sobie z tego sprawę, planując pierwsze treningi na siłowni. Zwróć uwagę, że przy treningu dzielonym w efekcie każdą partię mięśni ćwiczysz rzadziej, choć bardziej intensywnie. Zanim po treningu klatki przejdziesz przez wszystkie przez wszystkie kolejne partie mięśni i wrócisz do punktu wyjścia, mięśnie zdążą się już dawno zregenerować. Przerwa między jednym a drugim treningiem klatki piersiowej będzie więc de facto dłuższa niż w przypadku treningu całościowego. Trening Full Body Workout pozwoli ci wypracować ogólną kondycję i wytrzymałość, co jest najlepszym startem dla osoby, która chce rozpocząć przygodę z siłownią. Pozwoli on na lepsze wykorzystanie potencjału, który posiada osoba bez specjalnego przygotowania sportowego. Przejście na trening dzielony powinno odbyć się, gdy będziesz już posiadać lepszą świadomość swojego ciała i jego możliwości, a także będziesz mieć wypracowaną technikę. Na treningu Full Body Workout nauczysz się poprawnie wykonywać ćwiczenia i maksymalnie wykorzystywać swój potencjał. Gdy zaczniesz intensywnie trenować poszczególne partie mięśni, będzie to już o wiele skuteczniejsze, niż gdybyś od razu rozpoczął od splitu.

Licencja: Creative Commons