Pozycjonowanie i optymalizacja strony www pod kątem tzw. "long tail" (długiego ogona) sprowadza się w przeważającej części do odpowiedniego zoptymalizowania serwisu, ale nie tylko. Szczególnie istotne przy long tail jest wyróżnienie najczęściej zmieniających się i aktualizowanych danych. Są to np. tytuły aktualności, tytuły wątków forum internetowego, nazwy produktów w sklepie, tytuły wpisów na blogu, itd. Wyróżnienie tych elementów to nie tylko umieszczenie ich w nagłówku, ale również powtórzenie tych elementów i innych elementach struktury strony, dynamiczne przetwarzanie tych elementów i generowanie z nich elementów podobnoych będących inną kombinacją słów. Niezwykle istotna jest tutaj, więc głęboka analiza kodu i struktury strony oraz ewentualne wzbogacenie jej nowymi treściami. To są zmiany, które powinni przygotować i wdrożyć analityk SEO oraz Web developer. To wszystko jednak jest to tylko połowa sukcesu. Reszta leży w rękach redaktora serwisu chcącego korzystać z dobrodziejstwa long tail. Osoba pisząca teksty na strony www powinna zadbać nie tylko o poprawność językową treści i stworzenie ciekawego tekstu, który ludzię będą chcieli czytać. Bardzo ważne jest aby taka osoba posiadała chociaż podstawowe wiadomości na temat copywritingu. Redaktor/Copywriter pisząc tekst musi wczuć się w rolę internauty. Musi przewidzieć jakich fraz związanych z daną treścią może poszukiwać internauta za pomocą wyszukiwarki i umiejętnie "wpleść" te frazy do tekstu.
Sporo osób uważa, że obecnie nie ma sensu pozycjonować fraz trudnych jednowyrazowych typu sklep, wakacje, budownictwo, itd. ze względu na ogromną ilość energi, czasu i pieniędzy jaką trzeba na to poświęcić, a efekty mogą być pomimo tego niezadowalające. To wszystko przy spadającej ilości wyszukiwań fraz ogólnych prowadzi sporo sporą część pozycjonerów do wniosku, iż pozycjonowanie fraz ogólnych nie ma sensu. Co oczywiście nie do końca jest prwadą, a w zasadzie wogóle nie jest prawdą. Promowanie strony na jakąkolwiek frazę ogólną prowadzi do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania wszystkich fraz "pochodnych" (zawierających to słowo ogólne).
Pozycjonowanie stron www regionalnie
Ten typ pozycjonowania sprowadza się do pozycjonowania witryny na wybrane frazy kluczowe i ich kombinacje połączone z nazwami regionów, miejscowości, miast, itp. Ten typ pozycjonowanie jest szczególnie atrakcyjny dla witryn firm i instytucji prowadzących działalność usługową o ograniczonym zasięgu oraz pewnych fraz, które charakteryzuje wysoki współczynnik wyszukiwania (np. usługi remontowe Warszawa). Często są to frazy zaskakujące, w stosunku do których ciężko mówić o jakiejkolwiek regionalności usług. Takmi przykładami może być np. pozycjonowanie Rzeszów, pozycjonowanie Warszawa, Pozycjonowanie Kraków. Pozycjonowanie jest usługą świadczoną w płaszczyźnie internetu, więc trudno tu mówić o pozycjonowaniu w danym mieście czy regionie.
Pozycjonowanie okresowe
Pozycjonowanie okresowe można podzielić na jednorazowe i cyklicznie powtarzające się. Pierwszy z tych typów pozycjonowania dotyczy fraz związanych najczęściej z bierzącymi lub przyszłymi wydarzeniami. Istnieją osoby, które specjalizują się w wyszukiwaniu i przewidywaniu takich fraz, które są lub będą niezwykle popularne przez krótki okres czasu. Ten typ promocji jest szczególnie istotny w przypadku serwisów ogólnoinformacyjnych.
Pozycjonowanie okresowe cykliczne jest najbardziej rozpowszechnione w branży turystycznej, ale jest również zauważalne np. w branżach "rolnictwo", nieznacznie "motoryzacja". Ruch w pozycjonowaniu stron związanych z tymi branżami jest szczególnie widoczny na 2-3 miesiące przed rozpoczęciem się sezonu największej intensywności wyszukiwania słów i fraz związanych z daną branżą.