W drugiej dekadzie XXI wieku jasnym już powinno być, że stare metody zarządzania przestały być efektywne w szybko zmieniającym i dynamicznym świecie. Gospodarka oparta na wiedzy stawia przed każdym pracownikiem firmy nowe wyzwania. Dziś, by firma była rzeczywiście sprawna i rozwijała się prawidłowo, potrzebne są nowe formy zarządzania. Jednym z takich rozwiązań jest budowa przedsiębiorstwa na zasadach określanych jako organizacja ucząca się.
Jednym z najważniejszych elementów firmy są jej pracownicy. Ciągłe podnoszenie kwalifikacji jest już normą, należy jednak zwrócić szczególną uwagę na to, jakie znaczenie mają nowe umiejętności dla całego zespołu. Wiedza uzyskana na szkoleniach jednego pracownika może być przekazywana przez niego reszcie zespołu, podobnie powinna postępować kadra kierownicza, szkoląc swych podwładnych.
Świadomość wspólnego celu jest również kluczowym elementem w modelu organizacji uczącej się. Każdy z pracowników zatrudnionych w firmie powinien mieć świadomość celów i misji swojego przedsiębiorstwa. Posiadający taką wiedzę będą po prostu bardziej wydajnymi w pracy codziennej i długofalowej. Zrozumienie celów firmy może ponadto wzmocnić identyfikację z nią samą, co również prowadzi do wzrostu wydajności.
Procesy decyzyjne i wewnętrzny obieg informacji to kolejne czynniki świadczące o dążeniu do wprowadzenia w życie modelu w pełni sprawnej organizacji uczącej się. Decentralizacja i delegowanie uprawnień przy jednoczesnym wzmacnianiu współpracy pomiędzy zespołami czy wydziałami przedsiębiorstwa są kluczowe dla osiągnięcia pożądanego celu. Podejmowanie ryzyka oznacza możliwość popełnienia błędu, ale nawet poważne porażki powinny być jedynie elementem wzmacniającym samą organizację, która powinna uczyć się na popełnionych przez siebie błędach.
W dobrze funkcjonującej organizacji uczącej się istotne jest także nieustanne monitorowanie sytuacji po to, by zachować możliwość błyskawicznej zmiany w przypadku pojawiających się jakichkolwiek problemów lub zagrożeń płynących z zewnątrz.
Zbudowanie efektywnej i sprawnie działającej organizacji uczącej się nie jest procesem łatwym, wymaga nie tylko sił, środków i czasu, ale także zmiany podejścia wszystkich pracowników firmy. Korzyści są jednak warte zachodu, w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości przedsiębiorstwa chcąc utrzymać się na rynku muszą prędzej czy później rozpocząć wprowadzanie nowego modelu zarządzania. Oczywiście – im szybciej tym lepiej.