W dzisiejszych czasach coraz więcej pracujemy, zaciera się również granica pomiędzy czasem spędzonym w pracy i odpoczynkiem w domu. Praca zaczyna pochłaniać życie osobiste, co nie jest dobre dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Czy można jakoś temu zaradzić? Ekspert w dziedzinie zarządzania czasem twierdzi, że tak.

Data dodania: 2015-05-15

Wyświetleń: 1803

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

5 zasad zarządzania czasem

Brian Tracy, jeden z najpopularniejszych osobistości wśród ludzi koncentrujących się na rozwoju osobistym i psychologii biznesu uważa, że kilka prostych zasad, rygorystycznie przestrzeganych, wydatnie pomaga ułożyć plan dnia w taki sposób, by być bardziej efektywnym w czasie pracy. Jego wskazówki są niezwykle proste.

1. Bądź przygotowany

Z czasów nauki szkolnej powinniśmy pamiętać o tym, że przygotowanym osobom jest w życiu łatwiej. Tracy uważa, że najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie listy zadań na dzień następny tuż przed wyjściem z pracy. W ten sposób łatwo uzyskać pewność siebie, wynikającą z braku stresu o to, że coś mogło umknąć naszej uwadze. Poza lepszą produktywnością taka lista pozwala nam spać dużo spokojniej.

2. Zaplanuj swój czas

To pozornie tylko banalna sprawa. Wiele z nas ma przecież kalendarze, w których umieszczane są godziny umówionych spotkań. Proponuję jednak iść dalej, zaplanować sobie czas na każdą czynność. Jeśli maile będziemy sprawdzać wyłącznie o określonej porze dnia, zyskamy sporo cennych minut, które z powodzeniem możemy wykorzystać do innych celów.

3. Zacznij wcześnie

Jak pokazują historie ludzi sukcesu, niezależnie od dyscypliny w jakiej działają, jedną z podstaw osiągania przez nich świetnych wyników jest wczesne wstawanie. Dzień rozpoczęty godzinę lub dwie przed innymi może pozwolić nam na osiągnięcie dobrych rezultatów.

4. Poukładaj rzeczy

Kolejna wskazówka, która na pierwszy rzut oka może brzmieć po prostu banalnie. Bliższe spojrzenie pozwala jednak dostrzec prawdziwie rewolucyjną siłę w tym stwierdzeniu. Ileż to czasu pochłania niekiedy odnalezienie rzeczy potrzebnej do wykonania jakiegoś zadania? Zagubiony ołówek, śrubokręt czy plik – rzecz nie ma znaczenia, to czas bezpowrotnie stracony jest w tym wypadku ważny. Trzymanie rzeczy w katalogach lub w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych naprawdę pozwala zaoszczędzić czas.

5. Słuchaj swojego zegara

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że każdy z nas posiada wewnętrzny zegar biologiczny. Jedni są dużo bardziej efektywni wczesnym rankiem, inni wolą pracować wieczorami, jeszcze inni późno w nocy. Cała sztuka polega na tym, by tak ułożyć dzień pracy, aby nasz najbardziej produktywny czas spędzać na robieniu rzeczy najtrudniejszych. Nie zawsze jest to oczywiście możliwe do pogodzenia, ale warto mieć tego świadomość.

Porady Tracy'ego brzmią niezwykle prosto i zdroworozsądkowo, wydają się być łatwe do zrealizowania. Okazuje się jednak, że przestrzeganie tych kilku zasad wymaga niezwykle twardej dyscypliny wewnętrznej. Bez wątpienia gra jest warta świeczki. Na końcu tej drogi znajduje się przecież sukces.

 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena