Rodzaje dystrybucji
Istnieją trzy rodzaje dystrybucji treści content marketingowych – wewnętrzna, zewnętrzna i połączona.Wewnętrzna polega na publikacji artykułów, filmików i infografik na własnej stronie bądź blogu. Dzięki temu zyskujemy pełną kontrolę nad treścią i sposobem jej umiejscowienia na stronie. Co więcej, klienci, którzy widzą, że nasza strona jest wciąż modernizowana i coraz bardziej dla nich ciekawa – nabierają większego zaufania do produktu. Z drugiej strony trzeba bardzo uważać, aby nie przesadzić i nie wywołać u odbiorców poczucia, że działania jakie stosujemy mają charakter stricte reklamowy, wtedy bowiem content marketing przestaje tak naprawdę spełniać swoją funkcję. Wadą takiego rodzaju dystrybucji jest także mniejsza ilość klientów otrzymujących dany komunikat, niż gdybyśmy zdecydowali się na publikację zewnętrzną w mediach o licznym gronie czytelników. W związku z tym może się okazać, że koszty jakich nie poniesiemy w związku z publikacją i tak zostaną pociągnięte przez dodatkową reklamę.
Drugim rodzajem jest dystrybucja zewnętrzna, polegająca na publikacji u „obcych” wydawców, którymi często są popularne media i serwisy branżowe. Taka forma zapewnia nam dotarcie do większej liczby odbiorców, często też łatwiej udaje się zdobyć klientów z tej grupy docelowej, dla której przygotowaliśmy materiał. Umieszczanie treści content marketingowych na portalach bezpośrednio związanych z daną dziedziną pogłębia zaufanie odbiorców do prezentowanych treści. Z drugiej strony, wybierając źródła zewnętrzne trzeba się liczyć z tym, że zazwyczaj wydawcy nie pozostają obojętni na to, co publikujemy na ich stronach i mogą oczekiwać wglądu w materiały i uwzględnienia ich sugestii. To często może w znaczący sposób zmienić przygotowaną przez nas treść i jej wydźwięk. Jest to także sposób oczywiście droższy od publikacji wewnętrznej. W takiej dystrybucji mogą nam pomóc serwisy pośredniczące w publikacji artykułów content marketingowych takie jakWhitePress (w Polsce) oraz RankSeller (Europa)
Ostatnią metodą jest publikacja połączona. Polega ona na publikacji treści content marketingowych zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie, co wykorzystuje się raczej rzadko, ponieważ w takich działaniach liczy się przede wszystkim unikalność i wydawcy lubią mieć takie materiały, których nie ma nikt inny. Problem ten można rozwiązać dzieląc treść na części i udostępniając jej partie w różnych źródłach. Innym sposobem jest stworzenie materiałów podobnych, ale jednak unikalnych co jest trudną sztuką i nie zawsze sprzyjają temu wydawcy, którzy wolą, żeby ich strona wyróżniała się treściowo. Trochę łatwiej jest w przypadku infografik, na których publikację zarówno w mediach zewnętrznych jak i na własnym portalu udaje się uzyskiwać zgodę wydawców.
Jak sprawdzić, czy nasze działania odnoszą skutek
Żeby mieć pewność, że wypuszczane przez nas treści działają na naszą korzyść warto dokonywać pomiaru skuteczności działań content marketingowych. Co sprawdzać? Na przykład zaangażowanie odbiorców – kluczową kwestią są tu komentarze na blogach, przeradzające się nieraz w zażarte dyskusje, czy polubienia i udostępnienia w zakresie portali społecznościowych. Ważny jest także pomiar tak zwanej konwersji, czyli tego ile kontaktów dzięki naszym działaniom udało się pozyskać. Jest ona mierzalna poprzez na przykład napływających subskrybentów, zwiększenie zapisów na prowadzone przez nas seminaria, czy warsztaty oraz ilość odbiorców, którzy zachęceni treściami content marketingowymi pytają o ofertę. Oczywistym wskaźnikiem jest także pomiar konsumpcji treści, który stosunkowo łatwo sprawdzić poprzez ilość pobrań i odwiedzin na stronie. Bardziej miarodajny będzie tu wskaźnik dotyczący pobranych materiałów, ponieważ w przypadku odwiedzin tak naprawdę nie wiemy, czy ktoś tylko zerknął na nasz materiał, czy skrupulatnie się z nim zapoznał, natomiast pobranie treści sugeruje już zainteresowanie właśnie naszym artykułem, czy infografiką.
Generalnie można stwierdzić, że jeśli uda nam się sprawić, aby nasza marka stała się bardziej rozpoznawalna, pozyskujemy kolejne leady, a zaangażowanie klientów rośnie – podejmowane przez nas działania content marketingowe są wysokiej jakości i odnoszą zamierzony skutek.
Źródło: http://nowymarketing.pl/a/4015,dystrybucja-tresci-w-content-marketingu